محله شهر قدس کجاست؟ هر آنچه باید درباره این شهرستان تهران بدانید

0

یکی از شهرستان‌های غربی استان تهران شهر قدس است که در بیست کیلومتری بزرگراه فتح واقع شده است. این شهر از جنوب با شهرستان شهریار و باغستان، از شرق با منطقهٔ چیتگر، از غرب با شهرک اندیشه و از شمال با وردآورد همسایه است. فاصلهٔ شهر قدس تا تهران حدود ۳۲ کیلومتر است. شهر قدس در سال ۱۳۶۸ شمسی تاسیس شده است. این شهر تا قبل از این سال، تحت نام قلعه حسن خان شناخته می‌شد. دلیل نام‌گذاری آن به قلعه حسن خان وجود دو قلعه دروازه مانند در شهر بود که مالک آن حسن خان نام داشت. در ادامه این مطلب، بیشتر با محله شهرقدس و امکانات آن آشنا می‌شوید.

وضعیت شهر قدس برای سکونت مهاجران و کارگران این شهر به دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب و امکانات خوب رفاهی، آموزشی و درمانی بسیار مناسب است. می‌توان از طریق ایستگاه مترو وردآورد در خط ۵ به حوالی ۱۰ کیلومتری شهرقدس رسید. همچنین با استفاده از قطارهای حومه‌ای که از تهران به مقصد هشتگرد و قزوین و کرج حرکت می‌کنند، دسترسی به شهرقدس امکان‌پذیر است. شهرقدس ۵ بلوار مهم و اصلی به نام‌های بلوار انقلاب، بلوار تولیدگران،‌ بلوار امام حسین، بلوار کلهر و بلوار امامزاده دارد که جزو بزرگترین بلوارهای این شهر محسوب می‌شوند. خیابان طالقانی، خیابان ولیعصر و خیابان شریعتی نیز از جمله خیابان‌های مهم این شهر هستند.

جدیدترین آگهی‌های املاک شهر قدس را اینجا ببینید

محله شهر قدس در تهران

محله شهر قدس کجاست؟

شهر قدس یکی از شهرستان‌های غربی استان تهران است که در ۲۰ کیلومتری بزرگراه فتح قرار دارد. بنابراین در جواب این سوال که شهر قدس منطقه‌ ی چند تهران است باید بگوییم این شهر جزو شهرستان‌های استان تهران محسوب می‌شود. بنابراین شهرقدس در تقسیم‌بندی مناطق شهر تهران قرار نمی‌گیرد. این شهر از جنوب با شهرستان شهریار و باغستان، از شرق با منطقهٔ چیتگر، از غرب با شهرک اندیشه و از شمال با وردآورد همسایه است. زندگی در شهرقدس به دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب و کوهپایه‌ای، فضا را برای سکونت مهاجران از دیگر شهرهای ایران فراهم کرده است. در این شهر باغ‌ها، معادن و مزارع زیادی به چشم می‌خورد.

 

نقشهٔ شهر قدس

شهر قدس تا مرکز شهر تهران حدود ۳۲ کیلومتر و تا میدان آزادی حدود ۲۲.۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در غرب شهر تهران واقع شده و فاصلهٔ کمی تا پایتخت دارد. با کلیک روی این لینک می‌توانید محدوده کلی و مسیرها و امکانات شهرقدس را در اپلیکیشن بلد مشاهده کنید. در تصویر زیر هم نقشه تعاملی شهر را می‌بینید که قابلیت بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی دارد.

تاریخچهٔ محلهٔ شهر قدس

شهرقدس در سال ۱۳۶۸ شمسی تاسیس شد. این شهر تا قبل از آن سال، تحت نام قلعه‌حسن‌خان شناخته می‌شد. شهر قدس در گذشته روستایی کوچک بود. دلیل نام‌گذاری آن به قلعه حسن خان، وجود دو قلعه دروازه مانند در شهر بود که مالک آن حسن خان نام داشت. این منطقه در زمان قاجار، دشتی حاصلخیز بود که رفته‌رفته در اثر رشد شهرنشینی حال‌وهوای آن تغییر کرد.

تاسیس کارخانه‌های متعدد در حوالی روستای قلعه حسن خان و سکونت کارگران در این روستا، قلعه حسن‌خان را رفته رفته تبدیل به شهری برای سکونت کرد. خوش آب‌وهوا بودن آن هم مهاجران زیادی را جذب خود کرد. فاصلهٔ شهرقدس تا تهران حدود ۳۲ کیلومتر است. این شهر در گذشته محل استراحت اشخاصی بوده که قصد عزیمت از تهران به کرج را داشتند. البته عده‌ای نیز معتقدند در ابتدا نام این شهر سبزه الماس بود که پس از تصرف زمین توسط امیر تومان که سردسته شکارچیان آن منطقه بود، به قلعه حسن خان تغییر نام داد.

عکس محله شهر قدس در تهران

امکانات محله

وضعیت شهر قدس برای سکونت مهاجران و کارگران به دلیل برخورداری از آب‌وهوای مناسب و امکانات خوب رفاهی، آموزشی و درمانی بسیار مناسب است. از جمله امکانات این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان‌های بزرگ آزادگان و ولیعصر
  • ورزشگاه ۲۵ هزار نفری شهدا
  • فرهنگسرای قرآن و عترت، مجتمع فرهنگی زینبیه، فرهنگسرای خانواده، بهداشت و سلامت
  • دانشگاه شهرقدس: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، دانشگاه جامع علمی- کاربردی، دانشگاه پیام‌نور واحد شهر قدس
  • سالن سینما و آمفی‌تئاتر فرهنگ و هنر
  • باغ ملی
  • خانه فرهنگ: شهدای کاووسیه، شهدای سرخ‌حصار، علامه دهخدا، علامه طباطبایی
  • خانه جوان
  • نگارخانهٔ نقش‌ونگار
  • انجمن خوشنویسان شهرقدس
  • مدارس در پایه‌های مختلف تحصیلی
  • بیمارستان ۱۲ بهمن تامین اجتماعی
  • داروخانه شبانه‌روزی
  • امامزاده حضرتین ابوالحسن(ع) و ابوالحسین (ع)

 

عکس‌های محله شهر قدس

همان‌طور که گفته شد، شهرقدس از مکان‌های خوش آب‌وهوا در تهران محسوب می‌شود که امکانات رفاهی قابل‌قبولی هم دارد. اگرچه این منطقه فاصله زیادی تا مرکز شهر تهران دارد، اما ساکنان آن برای رفع نیازهای روزمره، به انواع مراکز خدماتی و رفاهی دسترسی دارند. درواقع نیاز آن‌ها به حضور در مرکز شهر تهران آن‌چنان زیاد نیست. در ادامه، عکس‌هایی از این شهرستان مجاور تهران را مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو شهرقدس

شهر قدس یکی از شهرهای نزدیک شهر تهران محسوب می‌شود و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شهر تهران به آن ایستگاه وردآورد است. بنابراین ایستگاه مترو شهرقدس به صورت مجزا احداث نشده و می‌توان از طریق ایستگاه مترو وردآورد در خط ۵ به حوالی ۱۰ کیلومتری شهرقدس رسید و با استفاده از تاکسی یا اتوبوس وارد شهرقدس شد. البته بهترین وسیله برای دسترسی به شهرقدس، قطارهای حومه‌ای است که از تهران به مقصد هشتگرد، قزوین و کرج حرکت می‌کنند. این قطارها در ایستگاه شهرقدس نیز توقف دارد.

محله شهر قدسخیابان‌های مهم محلهٔ شهرقدس

شهر قدس ۵ بلوار مهم و اصلی به نام‌های بلوار انقلاب، بلوار تولیدگران،‌ بلوار امام حسین، بلوار کلهر و بلوار امامزاده دارد که جزو بزرگترین بلوارهای این شهر محسوب می‌شوند. خیابان طالقانی، خیابان ولیعصر و خیابان شریعتی نیز از جمله خیابان‌های مهم این شهر هستند.

قیمت خانه و آگهی‌های شهرقدس

محله شهرقدس نسبت به محله‌‌ها و مناطق دیگر تهران قیمت مناسبی دارد. خرید یا اجاره خانه در این منطقه برای افرادی که سرمایه کمتری دارند، گزینه خوبی خواهد بود. به‌طور میانگین می‌توان خانه‌هایی با قیمت هر متر از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان را در این محله پیدا کرد (اردیبهشت ۱۴۰۰). با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید آگهی‌های فروش آپارتمان در شهر قدس را در دیوار ببینید:



آگهی های فروش آپارتمان شهر قدس در دیوار



 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.