میدان انقلاب تهران را بهتر بشناسید؛ تلاقی فرهنگ و هنر در مرکز پایتخت

0

میدان انقلاب برای بسیاری از مردم تهران،‌ منطقه‌ای خاطره‌انگیز به شمار می‌آید. این منطقه از زمان رضاشاه توسعه پیدا کرد. انقلاب از دیرباز محلی برای تجمع فرهنگ دوستان و روشنفکران بوده است. کتاب‌فروشی‌ها،‌ سینماها، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری در این منطقه به مرور زمان دایر شد. محله کنونی میدان انقلاب در دوران جنگ جهانی به‌دلیل حضور ارتش متفقین رنگ و بوی تجددگرایی به خود گرفت. از این رو، محلی مناسب برای گپ‌وگفت‌های روشنفکران به شمار می‌آمد. در حال‌حاضر میدان انقلاب خاصیت خود را حفظ کرده و به دلیل وجود دانشگاه تهران و تئاتر شهر محلی مناسب برای دانشجویان و اهالی فرهنگ است.

میدان انقلاب تهران کجاست؟

میدان انقلاب محل وقوع بسیاری از وقایع تاریخی و اتفاقات مختلف بوده است. عموم ساکنان شهر تهران می‌دانند که خیابان و میدان انقلاب تهران کجاست. ازطرفی اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم؛ میدان انقلاب تهران در منطقه ۱۱ قرار دارد. این میدان به‌نوعی مرکز ثقل شهر تهران محسوب می‌شود؛ چرا که از شمال به میدان ولیعصر و تجریش، از جنوب به راه‌آهن و میدان حر، از شرق به میدان امام حسین (ع) و از غرب به میدان آزادی منتهی می‌شود. دسترسی بالای این میدان باعث می‌شود تا هیچ مسافر و رهگذری در اینجا راهش را گم نکند.

خیابان انقلاب هم که به‌اندازه میدان انقلاب شهرت دارد، از طولانی‌ترین خیابان‌های پایتخت محسوب می‌شود. این خیابان از میدان انقلاب تا میدان امام حسین (ع) ادامه دارد.

نقشه میدان انقلاب

محله‌ای که در نزدیکی میدان انقلاب و از این میدان تا تقاطغ انقلاب و ولیعصر (عج) قرار دارد، در تقسیم‌بندی‌های شهری به‌نام محله انقلاب شناخته می‌شود. همان‌طور که در نقشه زیر می‌بینید، این محله از جنوب با خیابان جمهوری، از غرب با خیابان کارگر جنوبی و از شرق با خیابان ولیعصر (عج) هم‌مرز است.

تاریخچهٔ میدان انقلاب اسلامی

با یک نگاه کلی در میدان انقلاب،‌ کتاب‌فروشی‌های متعدد نظرتان را جلب می‌کند. در واقع تنها پیاده‌روی در این خیابان و حوالی میدان، عطش خرید کتاب را در شما بیشتر می‌کند. گره خوردن میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن با فرهنگ و هنر بی‌دلیل نیست. زیرا میدان انقلاب از دیرباز محلی فرهنگی و مورد توجه روشنفکران و علاقمندان به هنر بوده است.

میدان انقلاب و خیابان اصلی آن در گذشته به نام ۲۴ اسفند شناخته می‌شد. این خیابان در سال ۱۳۱۰ شمسی در بین باغ‌ها و درختان سربه فلک کشیده، به دست رضاشاه ساخته شد. قبل از رسیدگی و توجه رضاشاه، این خیابان مخروبه‌ای برای جمع‌آوری زباله‌ها بود. توجه رضاشاه به این خیابان سبب شد تا نام خیابان ۲۴ اسفند به خیابان شاهرضا تغییر پیدا کند.

برای توسعهٔ خیابان از مردم خواسته شد تا در راستای این منطقه، خانه‌هایی بسازند. خانه‌‌ها به مرور در اطراف میدان انقلاب و خیابان‌ آن سر برآوردند. خیابان انقلاب کم کم رونق پیدا کرد و به محلی برای رفت‌وآمد مردم تبدیل شد. با دایر شدن دانشگاه تهران در این خیابان، کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌های بسیاری نیز ساخته شد.

جالب است بدانید که میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن، در زمان جنگ جهانی دوم بیشترین نشانه‌های تجددگرایی را در خود پدید آوردند. زیرا ارتش متفقین به تهران آمده بودند و از خیابان شاهرضا برای عبور و مرور خود استفاده می‌کردند. حضور سربازان اروپایی باعث شد خیابان نوپای انقلاب (شاهرضا) حال‌وهوایی مدرن به خود بگیرد. از همین رو سینماهای متعدد، کتاب‌فروشی‌ها، مغازه‌های متنوع و انتشارات بسیاری در این خیابان پدیدار شدند. به طوری که خیابان شاهرضا محلی برای گذراندن اوقات فراغت هر قشری بود.

میدان آزادی که در گذشته آیزنهاور نام داشت نیز همزمان با ورود متفقین به تهران بنیان گذاشته شد. در آن زمان کامیون و ماشین‌های ارتش متفقین، بیشتر بین دو میدان آزادی و انقلاب در رفت‌وآمد بودند. این محله و میدان به‌نوعی نماد تاریخ معاصر تهران بزرگ به حساب می‌آید که هر بخش از آن، ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

همه آگهی‌های املاک میدان انقلاب در دیوار

گذر تاریخ از خیابان‌ انقلاب

معماری و حال‌وهوای خیابان‌های مهم میدان انقلاب و به‌طور کلی محله اطراف آن، یادآور تاریخ و گذشته‌ است. اگر به خیابان نوفل‌لوشاتو سر بزنید، سفارت‌خانه‌های مهم زیر قرار دارند:

  • بریتانیا
  • ایتالیا
  • روسیه
  • فرانسه

بنای این سفارت‌ها حال‌وهوای اروپایی و ایرانی دارد. برخی از این سفارت‌ها در داخل باغ‌های زیبایی قرار گرفته‌اند.

اگر می‌خواهید با گذر از محله انقلاب در تاریخ سفر کنید، از خیابان لولاگر و پیتزا فروشی داوود غافل نشوید. طعم خاطره‌انگیز پیتزاها و فست فود این مغازه بی دلیل نیست. پیتزا داوود از سال ۱۳۴۰ دایر شده و به قولی اولین پیتزافروشی تهران است که همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است. افرادی که برای خرید به تقاطع خیابان امیر اکرم می‌آیند، برای رفع گرسنگی به پیتزا داوود هم سری می‌زنند. پاساژ امیراکرم در همان حوالی و در اطراف چهارراه امیراکرم، محل محبوبی برای خرید شهروندان است. در این منطقه بورس لباس عروس و لباس مجلسی قرار دارد. قیمت‌های لباس‌ عروس و مجلسی در خیابان امیر اکرم معقول‌تر و به صرفه‌تر از مناطق دیگر است.

خیابان انقلاب تهران

خیابان‌های حافظ و رازی

اگر به پیاده روی خود در طول خیابان نوفل‌لوشاتو ادامه دهید، به خیابان حافظ خواهید رسید. خیابانی که از تقاطع انقلاب و فردوسی می‌گذرد و به خیابان حسن‌آباد ختم می‌شود. اگرچه این خیابان در تقسیم‌بندی‌های شهری جزو محله میدان انقلاب نیست، اما همسایگی با خیابان انثلاب تاحدی آن را بخشی از محله نشان می‌دهد. خیابان حافظ و به طور کلی چهارراه کالج برای مردم تهران نامی آشناست. چرا که اماکن مهمی در آنجا قرار دارد. برخی از اماکن مهم اطراف این چهارراه عبارتند از:

  • پاساژ چارسو
  • تالار وحدت
  • تالار رودکی
  • پاساژ علاءالدین
  • سفارت روسیه
  • دبیرستان البرز

اگر از تقاطع چهارراه کالج به سمت میدان انقلاب حرکت کنید، حدود ۲۰۰ متر بعد از پل حافظ خیابان رازی قرار دارد. خیابان رازی موازی با بوستان دانشجو است. از مکان‌های مهم این خیابان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفارت ارمنستان
  • دانشگاه هنر
  • مجموعه تئاتر شهر

پشت پارک دانشجو و در تقاطع حافظ و نوفل لوشاتو خیابانی به نام خارک وجود دارد. جایی که یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی‌های تهران به نام آق بانو در آنجا قرار دارد. مراجعان شیرینی فروشی آق بانو از نان خامه‌ای و شیرینی مغز گردوهای آن بسیار استقبال می‌کنند.

خیابان رازی به دلیل قرار گرفتن ضلع جنوب شرقی بوستان دانشجو اهمیت دوچندانی دارد. با ورود به بوستان دانشجو، بنایی دایره‌ای با زیبایی معماری منحصر به فرد مقابلتان نمایان می‌شود. نام این بنا،‌ تئاتر شهر است.

تئاتر شهر و دانشگاه تهران

تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ طراحی شد. محوطهٔ این بنای فرهنگی سنگفرش شده و با معماری آن هارمونی بصری مناسبی را ایجاد کرده است. کمی آن‌طرف‌تر از مجموعهٔ تئاتر شهر، دقیقا ابتدای بوستان دانشجو و رو به روی تئاتر شهر، ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر قرار دارد. برای گذر پیاده از تقاطع انقلاب و ولیعصر می‌توان از زیر گذر این ایستگاه استفاده کرد.

اگر از تئاتر شهر به سمت غرب خیابان انقلاب حرکت کنید، در مسیر خود با خیابان فلسطین برخورد خواهید کرد. خیابان فلسطین در گذشته کاخ نام داشت. خیابان فلسطین از خیابان فاطمی می‌گذرد و به خیابان پاستور هم منتهی می‌شود. حدود ۳۰۰ متر بعد از خیابان فلسطین، به خیابان دانشگاه تهران خواهید رسید. خیابانی که با کتاب‌فروشی‌های متعدد محاصره شده و به خوبی حال و هوای دانشگاه تهران را می‌توان در آن مشاهده کرد.

دانشگاه تهران در خیابان انقلاب

فاصله دانشگاه تهران و میدان انقلاب به ۵۰ متر نمی‌رسد. ایستگاه متروی انقلاب در ضلع شمال شرقی میدان واقع شده است. اگر به سمت شمال میدان انقلاب یعنی کارگر شمالی حرکت کنید،‌ با خیابان نام آشنای نصرت مواجه خواهید شد. خیابان نصرت به خیابان توحید و ستارخان منتهی می‌شود. دانشکدهٔ پرستاری علوم پزشکی،‌ داروخانهٔ شبانه‌روزی، بیمارستان امام خمینی و انستیتو کانسر و سرطان امام خمینی در خیابان نصرت واقع شده‌اند.

اگر از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی حرکت کنید، حتما بوی آش نیکوصفت هوش از سرتان خواهد برد. مغازهٔ آش نیکوصفت در خیابان جمال‌زاده قرار دارد. تاریخی بودن خیابان جمال‌زاده هم به وجود خانهٔ دکتر شریعتی و کلیسای حضرت ابراهیم در این خیابان بازمی‌گردد.

آگهی‌های اجاره مسکونی میدان انقلاب در دیوار

امکانات و مراکز مهم میدان انقلاب

محلهٔ انقلاب به دلیل دسترسی آسان به هر گوشه از تهران، محلی مناسب برای تجمع امکانات رفاهی و اجتماعی محسوب می‌شود.

انتشارات

قدیمی‌های تهران و دوستداران کتاب، با انتشارات چهر در خیابان انقلاب آشنا هستند. این انتشارات نخستین کتاب‌فروشی منطقه به حساب می‌آید. حضور کتابفروشی چهر سبب شد پای کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات دیگری مانند طهوری و فرانکلین به این منطقه باز شود. در حال حاضر بسیاری از انتشارات به‌نام کشور در این محله قرار دارند که از مهم‌ترین‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مانند
  • نی
  • ماهی
  • سروش
  • آگاه

سینماها

میدان و محله انقلاب علاوه بر کتاب‌، سینماهای بسیاری برای علاقمندان به هنر در خود جای داده است. سینماهای میدان انقلاب قدمتی چندین ساله دارند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سینما سپیده (دیانای قدیم)
  • سینما مرکزی (سانترال قدیم)
  • سینما بهمن (کاپری قدیم)

علاقمندان به فرهنگ و هنر در این سینماها خاطرات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند.

برای تماشای هیاهوی میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن، می‌توان در بوستان دانشجو اوقاتی را گذراند. بوستان دانشجو برای هنرمندان نیز خاطره‌انگیز است. زیرا همان‌طور که گفتیم، مجموعهٔ تئاتر شهر در این بوستان قرار دارد.

سینما بهمن در خیابان انقلاب تهران

مراکز خرید

در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن، مغازه‌های متنوعی دیده می‌شود. اگر در راستای خیابان انقلاب قدم بزنید، علاوه بر کتاب فروشی‌ها، کافه‌ها، مغازه‌های لباس‌فروشی، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی را می‌بینید. مراکز خرید محبوبی نیز در این منطقه وجود دارد که محل رجوع بسیاری از مردم است. از مهم‌ترین مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خرید شانزلیزه،
  • مجتمع تجاری امیر اکرم
  • پاساژ حافظ

در حوالی میدان انقلاب امکانات درمانی مناسبی وجود دارد. بیمارستان مدائن و مروستی از جمله بیمارستان‌هایی هستند که در نزدیکی خیابان انقلاب قرار دارند.

کافه‌ها

آنچه خیابان انقلاب و اطرافش را بیشتر از همه دلچسب می‌کند،‌ وجود کافه‌های دلنشین است. کافه‌روهای تهرانی قطعا با نام این کافه‌ها آشنا هستند:

  • گودو
  • ژوژمان
  • رعد
  • افست
  • تئاتر
  • پرسه
  • دوک

نوشیدن چایی همراه با شیرینی و نظاره کردن حال و هوای خیابان انقلاب تنها در کافه فرانسه میسر می‌شود. کافه فرانسه که نبش خیابان ابوریحان و وصال قرار دارد، حال و هوای قدیمی خود را از سال ۱۳۴۰ حفظ کرده است. کافه فرانسه را یک فرانسوی به نام ژیلبرت بارو راه‌اندازی کرد و از آن روز تا به حال این کافه قنادی توانسته همچنان مشتریانش را راضی کند.

دورتادور میدان انقلاب را مغازه‌های متنوعی از پیراشکی فروشی و آش‌فروشی احاطه کرده است. بسیاری از رهگذران حتی اگر میلی به غذا نداشته باشند، با دیدن ویترین وسوسه‌کننده این مغازه‌ها، حتما سری به این مغازه‌ها خواهند زد.

گالری عکس میدان انقلاب

میدان و خیابان انقلاب تهران با ساختمان‌ها و فروشگاه‌های جذابش، نمادی از فرهنگ و تاریخ در دل تهران بزرگ است. عکس‌هایی که در ادامه می‌بینید، به‌خوبی بافت شهری و وضعیت رفت‌آمد این خیابان را به‌همراه کتابفروشی‌های معروفش نشان می‌دهند.

خیابان‌های مهم میدان انقلاب

از خیابان‌های مهم هم‌جوار انقلاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوفل‌لوشاتو
  • حافظ
  • رازی
  • فلسطین
  • نصرت
  • دانشگاه تهران
  • جمال‌زاده

فراموش نکنید که این محدوده در طرح ترافیک زوج و فرد قرار گرفته است. توصیه می‌شود برای دسترسی به این خیابان و محله‌های اطراف این منطقه از ماشین شخصی استفاده نکنید چون جای پارک هم به‌سختی پیدا می‌کنید. در ضمن وجود مغازه‌های رنگارنگ در مسیر،‌ لذت پیاده‌روی برای رسیدن به مقصد را هم دوچندان می‌کند.

آگهی‌های فروش مسکونی میدان انقلاب در دیوار

قیمت املاک در انقلاب تهران

کارمندان و به طور کلی عموم مردم علاقهٔ زیادی دارند در محدودهٔ محله انقلاب ساکن شوند. از دلایل مهم این علاقه، دسترسی بالای این منطقه به سراسر تهران است. هر نوع وسیله نقلیه‌ای برای عبور و مرور مردم در محدودهٔ انقلاب وجود دارد. به طور میانگین قیمت املاک در محدودهٔ‌ انقلاب به نسبت سایر محله‌ها مناسب‌تر است. با توجه به آگهی های فروش در سایت دیوار املاک انقلاب (‌تیر ۱۴۰۰)‌ در حدود متری ۲۰ تا ۳۰ میلیون به فروش می‌رسند. البته در محله‌هایی که دسترسی بالاتری دارند، خانه با قیمت گران‌تر نیز پیدا می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.