با جاهای دیدنی چالوس و جاذبه‌های گردشگری این منطقه آشنا شوید

0

بعید است از کسی که در ایران زندگی کرده ولی تا کنون به شمال کشور مسافرت نکرده بگویید «شمال» و در ذهن او این کلمه مترادف، «چالوس» نباشد. چالوس برای بسیاری از مردم ایران به معنی شمال است به ویژه آنهایی که کمتر به سه استان ساحلی خزر سفر کرده‌اند. چرا که در رسانه‎‌ها، ترانه‌ها، فیلم و سریال‌های مختلف وقتی صحبت از رفتن به شمال کشور می‌شود، سریع چند سکانس از جاده زیبای چالوس نمایش داده می‌شود. شهری که مسیر رسیدن به آن از یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران می‌گذرد و سفر به آن یا زندگی در آن می‌تواند یک تجربه فراموش نشدنی باشد. زندگی لب ساحل زیبای خزر و در چند متری جنگل‌های دوست داشتنی هیرکانی با ییلاقاتی همیشه مه گرفته و شهری اغلب بارانی. اینجا می‌خواهیم برای شما از این منطقه و جاهای دیدنی چالوس، یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران، حرف بزنیم.

جاهای دیدنی چالوس برای طبیعت‌گردها

گشت و گذار در چالوس به یک لیست خوب و دسته‌بندی مناسب از سبک تفریحات شما نیاز دارد. برای مثال اگر بخواهید تنها وقت‌تان را به گشت و گذار در مناظر طبیعی بگذرانید با یک لیست بلند بالا از جاهای دیدنی چالوس مواجه می‌شوید. اگر شما در چالوس باشید انتخاب‌های فراوانی برای گشت و گذار در طبیعت و سیری در جاهای دیدنی چالوس دارید. آنقدر زیاد که حتی می‌توانید لیستی از آنها تهیه کنید و هر بار به یکی از آنها سر بزنید و باز هم جاهای تازه‌ای برای دیدن مانده باشد. با یک نگاه کلی و از دید کسی که در چالوس زندگی نمی‌کند حداقل لیست بلندبالای زیر برای اماکن طبیعی و دیدنی چالوس وجود دارد:

  • مرداب هسل
  • مرداب کندوچال
  • غار یخ مراد
  • آبشار اکاپل
  • آبشار سواسره
  • آبشار هریجان
  • رودخانه چالوس
  • پارک جنگلی فین
  • دریاچه سد دریوک
  • دریاچه ولشت
  • دریاچه حصارچال
  • نمک‌ آبرود
  • منطقه حفاظت‌ شده چهار باغ
  • جنگل زوات چالوس

اما علاوه بر این‌ها قطعا گزینه‌های کمتر شناخته شده و ناشناسی هم هست که با سیر و گشت و گذار در این شهر می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر این، روستاهای زیبای اطراف چالوس هم به عنوان بخشی از مهم‌ترین جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آیند که در بخش روستاهای چالوس به آن می‌پردازیم. اکنون بیایید کمی درباره این اماکن دقیق شویم.

برای اقامت کوتاه‌مدت در چالوس، حتما این آگهی‌ها را ببینید

جاده به سمت چالوس

مرداب هسل

مازندران چند مرداب به شدت مرموز دارد که می‌تواند یک لوکیشن خوب برای ساخت فیلم‌های ترسناک باشد. یکی از این لوکیشن‌ها مرداب هسل در اطراف چالوس بوده که فضای وهم‌آلودی دارد و گزینه مناسبی برای اینستاگرامرها و علاقه‌مندان به عکاسی است. این مرداب در ۱۰ کیلومتری جنوب چالوس واقع شده و برای رسیدن به آن باید از جاده‌ای خاکی در دل روستای سینوا عبور کنید. اگرچه وقتی به آن برسید می‌بینید که چنین زیبایی محضی به تحمل چنان جاده پر دست اندازی می‌ارزیده است.

یکی از جذابیت‌های خاص هسل رنگ جلبک‌های روی آن است. همین جلبک‌ها هستند که این مرداب را به لوکیشنی خوب برای عکاسی تبدیل می‌کنند؛ چرا که رنگ سبز عجیب آنها در بهار و تابستان به زرد و قرمز در پائیز تغییر می‌کند. مرداب هسل یکی از جاهای دیدنی چالوس نزدیک تهران است و بهترین فصل سفر به آن با توجه به توضیحاتی که درباره رنگ جلبک‌ها دادیم، بهار و پائیز است.

 مرداب کندوچال

اگر به پارک جنگلی فین رفتید، باید بدانید که در اطراف این جنگل زیبا یک مرداب هم وجود دارد. مرداب کندوچال که یکی از دو مرداب زیبای چالوس است. در جنگل فین چند چشمه وجود دارد که آب‌های جاری این چشمه‌ها آب مورد نیاز مرداب کندوچال را تامین می‌کند. نیزارهای اطراف و نیلوفرهای آبی روی این مرداب آن را به منطقه‌ای دیدنی تبدیل کرده و برای همین همیشه گردشگرانی را در اطراف آن می‌بینید که برای تماشا آمده‌اند.

این مرداب یک هکتار وسعت دارد. دسترسی به مرداب کندوچال آسان بوده و در ابتدای جاده چالوس و بعد از مرزن‌آباد واقع شده است. فاصله آن از مرکز شهر چالوس چیزی حدود ۱۰ کیلومتر است. واقع شدن در حاشیه پارک جنگلی فین هم موجب شده تا دسترسی به امکانات رفاهی هم برای مسافران آسان باشد.

 غار یخ مراد

از نظر تقسیمات جغرافیایی غار یخ مراد در استان البرز واقع شده و از توابع گچسر به حساب می‌آید؛ اما از آنجایی که در مسیر چالوس و جاده زیبای چالوس قرار دارد می‌‎توان آن را در دسته‌بندی جاهای دیدنی چالوس هم قرار داد.

همانطور که در بالا گفتیم در چالوس شما انتخاب‌های فروانی برای وقت‌گذرانی و لذت بردن دارید. این جغرافیای زیبا برای هر سلیقه‌ای پاسخی درخور دارد و اگر شما یک ماجراجوی طبیعت‌گرد باشید می‌توانید ۴۰ کیلومتر از چالوس رانندگی کنید تا به یکی از غارهای تاریخی، زیبا و پرهیجان ایران برسید. غاری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان که رفتن به آن حتما نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد. چرا که یکی از مسیرهای این غار پس از ۵۰ متر پیاده‌روی به پرتگاهی بزرگی می‌رسد که در صورت نداشتن تجهیزات می‌تواند خطرناک هم باشد.

آبشار اکاپل

در مازندران مرز گذاشتن بین شهرها بسیار سخت است. اغلب به هم چسبیده و نزدیک به هم هستند و این نزدیکی موجب می‌شود شما در دو شهر مختلف با یک موقعیت طبیعی زیبا به یک اندازه نزدیک باشید. مثلا آبشار اکاپل جایی است که هم از چالوس و هم از کلاردشت به یک اندازه فاصله دارد و رسیدن به آن از هر دو شهر برای شما راحت و آسان خواهد بود.

اگر اهل کمپ زدن در دل طبیعت و گذراندن یک شب زیر آسمان هستید، به شما آبشار اکاپل را معرفی می‌کنیم. جایی که چشم‌انداز زیبایی به کوه‌ها، جنگل انبوه و آبشار دارد. اگر خوش‌شانس باشید و هوای روستا مه گرفته باشد، می‌توانید یک صبح دل‌انگیز را در آن تجربه کنید.

 آبشار سواسره

در مازندران دو آبشار عجیب و شبیه به هم هستند که هر دو دیدنی هستند. آبشار گزو در سوادکوه و آبشار سواسره در نور که شباهت عجیبی به هم دارند. دسترسی به سواسره از جاده چالوس بسیار آسان است. بنابراین اگر قصد سفر به چالوس را دارید می‌توانید جوری برنامه‌ریزی کنید که توقفی کوتاه در بالادست بلده داشته باشید و آبشار سواسره را هم ببینید.

این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و دیواره‌ای نیم دایره آن را در بر گرفته است. دیدن چند نما از این آبشار از پشت مانیتور هر جست‌وجوگری را وسوسه می‌کند که یکبار هم شده سری به آن بزند، اما مطمئن باشید دیدنش از تجربه مجازی‌اش هم جذاب‌تر است. چرا که این آبشار کیفیتی عالی از ترکیب از دما و رطوبت را در اطراف خود پدید آورده است.

 آبشار هریجان

همانطور که گفتیم جاده چالوس به تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی چالوس است. این جاده زیبا در دل خود خلل و فرجی دارد که ورود به هر کدام از آنها می‌تواند شما را با دریایی از زیبایی‌ها مواجه کند. برای نمونه اگر از یکی از خروجی‌ها خارج شده و وارد روستای هریجان شوید، می‌توانید خودتان را به آبشار زیبای هریجان برسانید. یکی از چندین و چند نقطه دیدنی اطراف چالوس که هم مقصد مناسبی در راه رسیدن به این شهر است و هم برای ساکنان فرصت سفری یک روزه و زیبا را فراهم می‌کند.

هریجان یکی از ذخیره‌گاه‌های طبیعی ایران هم به حساب می‌آید و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی در آن وجود دارد که موجب شده بخشی از آن را ورود ممنوع اعلام کنند تا از حیات وحش متنوع این منطقه حفاظت کنند. اقامت در هریجان به شما نمایی از کوه و جنگل و دشت‌های زیبا را هدیه می‌دهد.

رودخانه چالوس

 رودخانه چالوس

این روزها نگرانی‌های زیادی درباره رودخانه چالوس وجود دارد. چرا که اقدامات غیراصولی برای انتقال آب آن به روستاها و تامین آب بخش کشاورزی، موجب شده تا این رودخانه با تهدیدهای جدی مواجه شود. حتی امسال و در شهریور ۱۴۰۰ در اوج تنش‌های آبی ایران، گمانه‌‌زنی‌‌های فراوانی در خصوص احتمال خشک شدن آن مطرح شد. با این حال رود چالوس تا الان به عنوان یک رودخانه دائمی در این شهر شناخته می‌شد. رودی که از کوه‌های البرز در طالقان سرچشمه می‌گرفت. این رود حیات و زیبایی را به چالوس و روستاهای اطرافش می‌بخشد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. رود چالوس در شهر به دو شاخه زانوس و میخ‌ساز تقسیم می‌شود که در اطرافش تفرجگاه‌های فراوانی را پدید آورده و سرانجام با پیوستن به هم در حوالی روستای فرج‌آباد، به دریای خزر می‌ریزد.

 پارک جنگلی فین

مسافران چالوس حتما پارک جنگلی فین یا پارک جنگلی چالوس را می‌شناسند. جایی دیدنی در دل شهر با امکانات رفاهی فراوان که مقصد مناسبی برای گردشگران است. همین مسئله هم موجب شده تا این پارک جنگلی اغلب شلوغ و پر از مسافر باشد. اگر به دنبال جایی آرام برای وقت‌گذرانی هستید، این پارک جنگلی اصلا مناسب نیست؛ اما اگر دسترسی به امکانات رفاهی برای‌تان مهم است، حتما باید سری به آن بزنید. جایی با مناظر دیدنی جنگلی و کلبه‌هایی چوبی برای اجاره که می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. این پارک جنگلی در ابتدای جاده چالوس به سمت مرزن‌آباد قرار دارد و فاصله آن با شهر چالوس ۶ کیلومتر است.

دریاچه سد دریوک

این شهر پیشنهادهای خوبی هم برای علاقه مندان به دریاچه دارد. دریاچه‌هایی زیبا در دل کوه که بعد از کمی ارتفاع گرفتن از سطح دریا منظره‌ای دیدنی را به شما نشان می‌دهد. یکی از این دریاچه‌های دیدنی دریاچه سد دریوک است. دریوک به مازندرانی به معنی دریای کوچک است. این منطقه از جاهای دیدنی چالوس مکانی مناسب برای پرنده‌نگرها محسوب می‌شود. چرا که این دریاچه یک هکتاری، منزلی مناسب برای انواع پرندگان مهاجری است که در فصل‌های مختلف سال به آن سفر می‌کنند. سفر در اواخر شهریور و اوایل مهر می‌تواند به شما شانس دیدن دسته غازهای مهاجر را بدهد. این دریاچه در روستای ولی‌آباد هزار چم قرار دارد.

دریاچه ولشت

ولشت معروف‌ترین دریاچه غرب مازندران است. این دریاچه در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب چالوس واقع شده و برای رسیدن به آن باید جاده‌ای پر پیچ و خم را در دل کوهستان پشت‌سر بگذارید. وقتی بعد از این سختی‌ها به ولشت برسید می‌بینید که ارزشش را داشت که برای دیدن این بهشت پا به این مسیر بگذارید. دریاچه‌ای در دل کوه و در میان تپه‌های سرسبز. در کنار دریاچه امکانات رفاهی هم برای مسافران تدارک دیده شده و علاوه بر رستوران امکانات قایق سواری در دریاچه و دوچرخه‌سواری در اطراف آن هم وجود دارد.

دریاچه حصارچال

حصارچال یکی دیگر از دریاچه‌های زیبای کوهستانی غرب مازندران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی چالوس است. جایی نزدیک علم کوه و در ارتفاع ۳۸۰۰ متری از سطح دریا. حصارچال هم گزینه مناسبی برای کپینگ است و می‌تواند در گرمای تابستان ساعات خنک و زیبایی در دل کوهستان برای شما بیافریند. برای رفتن به حصارچال باید از جاده چالوس خودتان را به مرزن‌آباد و از آنجا به غرب این شهر برسانید تا به این دریاچه زیبا برسید.

نمک‌ آبرود

در کنار جاده چالوس و ساحل خزر احتمالا معروف‌ترین جای دیدنی نمک آبرود است. عمده این شهرت به خاطر یک تله‌کابین زیباست که مسافران را در مسیری ۲۱۰۰ متری در زمانی نزدیک به یک ربع جابجا می‌کند و به بالای کوه زیبای مدوبن می‌رساند. جایی که کمی پیاده روی و جنگل نوردی در آن احتمالا شما را به جایی شبیه لوکیشن فیلم ارباب حلقه‌ها می‌برد. درخت‌های آزاد غول پیکر و مه‌ای که همیشه هست.

در بهترین حالت بالای کوه مدوبن با سطح شهر در پایین دستش ۱۰ تا ۱۵ درجه اختلاف دما دارد. در بالای کوه امکانات رفاهی هم در نظر گرفته شده است. قیمت بلیط‌های تله‌کابین نمک‌آبرود الان و حوالی مهر ۱۴۰۰ برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است.

منطقه حفاظت‌ شده چهار باغ

منطقه حفاظت‌ شده چهار باغ در حوالی سیاه‌بیشه یکی از ذخیرگاه‌های حیات وحش استثنائی ایران و از جاهای دیدنی چالوس برای عاشقان طبیعت است. این منطقه کوهستانی که چند رود کوچک در آن جریان دارد شامل روستاهای فراوانی می‌شود و محلی برای زندگی خرس و مارال‌های مازندرانی است.

پلنگ، شوکا یا همان آهو، گراز و انواع کبک از دیگر گونه‌های بعضا نادر و زیبایی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. این منطقه چیزی نزدیک به ۲۰۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد و جز مناطق حفاظت شده ایران به حساب می‌آید.

 جنگل زوات چالوس

اگر از علاقه‌مندان پائیز هستید باید بدانید که جنگل زوات چالوس یک مقصد مناسب برای شما است. بنابراین در تقویم حد فاصل مهر تا میانه آذر را برای رفتن به جنگل زوات چالوس علامت بزنید. جایی که می‌توانید در آن نقاشی بی‌نظیری از رنگ‌ها را ببینید. درخت‌های آزاد که در مازندران می‌روید در فصل پائیز برگ‌هایی به رنگ سرخ پیدا می‌کند و جنگل زوات چالوس مملو از این درختان است و برای همین پائیز زیبایی را برای شما رقم می‌زند. رودخانه سردآبرود هم از دل این جنگل می‌گذرد. این روخانه از دل علم کوه سرچشمه می‌گیرد. روی آن سدی کوچک ساخته شده که یکی از تفرجگاه‌های محبوب است.

ویلاهای اجاره‌ای چالوس را اینجا ببینید

جاهای دیدنی در ساحل چالوس

با اینکه تا اینجا به صورت مفصل از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی چالوس حرف زدیم، ولی هنوز به اصلی‌ترین و پر مخاطب‌ترین جای دیدنی چالوس نرسیده‌ایم. اینجاست که باید به نکته اول یادداشت اشاره کنیم که گشتن خوب و دقیق چالوس و درک کردن همه زیبایی هایش زمان زیادی نیاز دارد.

پر مخاطب‌ترین جای چالوس در میان انواع و اقسام دیدنی‌های این شهر، ساحل زیبای آن است. چالوس یک شهر ساحلی است و شمال این شهر یک خط ساحلی طولانی با دریای خزر دارد و چندین و چند مرکز و ساحل دیدنی که مخاطبان را به خود جذب می‌کند. اگر بخواهیم به بهترین نقاط ساحلی چالوس اشاره کنیم این موارد در اولویت به نظر می‌رسند:

  • ساحل رادیو دریا
  • ساحل نمک آبرود
  • ساحل سیترا

ساحل رادیو دریا

معروف‌ترین ساحل چالوس ساحل رادیو دریا است. اگر شما یک غریبه در این شهر باشید و بدون هیچ جست‌وجو و تحقیقی پا به چالوس گذاشته باشید، اولین پاسخی که از هر بومی این شهر در جواب سوال «ساحل کجا برم؟» می‌شنوید، «رادیو دریا» ست. ساحلی چسبیده به خیابان رادیو دریا که یک ایستگاه رادیویی در آن قرار دارد.

ساحل رادیو دریا از معدود ساحل‌های شمال ایران است که پلاژ مخصوص زنان هم دارد و فرصت برابری به اعضای خانواده برای خوش‌گذرانی می‌دهد. در این ساحل آلاچیق‌هایی هم برای چادر زدن تدارک دیده شده و یک شهر بازی هم برای کودکان در آن قرار دارد. در مجموع محیطی کاملا آماده برای حضور مسافران را در دل خود جای داده است.

شهرک ساحلی نمک آبرود

شهرک ساحلی نمک آبرود یکی از مجهزترین تفرجگاه‌های ساحلی ایران است. یک مرکز مدرن که در آن انواع و اقسام امکانات تفریحی مدرن در ایران وجود دارد. این شهرک بزرگ که بخش بزرگی از ساحل میان چالوس و تنکابن را در اختیار گرفته به دو بخش مسکونی و تفریحی تقسیم می‌شود. در بخش تفریحی امکانات فوق‌العاده‌ای برای هیجان‌زده کردن شما وجود دارد:

  • جت‌اسکی
  • شاتل
  • پاراسل
  • هاورکرافت
  • پیست موتور و ماشین ATV
  • پیست سوارکاری
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • شهربازی
  • انواع قایق‌ها

این‌ها تنها بخشی از امکاناتی محسوب می‌شود که در این شهرک برای رفاه مسافران در نظر گرفته شده‌اند. همچنین این شهرک یک منطقه مسکونی هم دارد که ویلاهای آن قابل اجاره برای یک یا چند شب هستند و از قیمت پایه شبی ۵۰۰ هزار تومان تا نزدیک به شبی ۷ میلیون‌ تومان در نوسان هستند. یک نکته مهم را فراموش نکنید و آن اینکه برای ورود به این شهرک ساحلی باید بلیط تهیه کنید. هزینه ورود هر ماشین (مهر ۱۴۰۰) به آن ۱۵ هزار تومان است و اگر ماشین یک شب را هم در این منطقه بماند باید ۳۰ هزار تومان پرداخت کنید. اگر هم ماشین ندارید هر فرد برای وارد شدن به این شهرک باید بلیط‌های ۵ هزار تومانی را خریداری کند. این قیمت‌ها برای مهر ۱۴۰۰ است.

ساحل سیترا

ساحل سیترا بزرگترین محوطه ساحلی چالوس بوده که به پلاژ حسینی هم معروف است. با توجه به امکاناتی که شهرک ساحلی نمک آبرود در دل خود جای داده یک بازار رقابتی بین پلاژهای چالوس در ارائه خدمات و جذب مشتی ایجاد شده است. برای همین در پلاژ سیترا هم امکانات رفاهی چون پیست کارتینگ، موتور سواری، بیلیارد، قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری تدارک دیده شده است. همچنین آلاچیق برای چادر زدن هم در این ساحل وجود دارد. در مجموع این ساحل ارزان‌تر از نمک آبرود است. ساحل سیترا بسیار به نوشهر نزدیک است. با رفتن به این ساحل، بعد از شنا در دریای خزر می‌توانید سری هم به سی‌سنگان بزنید.

قبل از سفر به شمال، با جاهای دیدنی شهرهای دیگر هم آشنا شوید:

جاهای دیدنی چالوس با تم تاریخی

برای آنکه با گوشه‌ای دیگر از زیبایی‌های چالوس آشنا شوید باید بدانید که چالوس شهری تاریخی هم هست. چالوس از شهرهای باستانی ایران محسوب می‌شود که بخشی از رویان کهن بوده و تاریخی بزرگ و قابل ستایش دارد. اگرچه به رسم شهرهای شمالی ایران چندان اثری از آثار تاریخی خیلی قدیمی آن نمانده و بیشتر آثار باقیمانده در این شهر به سده‌های اخیر بر می‌گردد، اما با این حال سابقه مدنیت در این شهر، پایه‌گذار بسیاری از رویدادها بوده که برخی از آنها حالا به عنوان نماد تاریخی چالوس باقی مانده‌اند. اگر بخواهیم آثار تاریخی چالوس را نام ببریم، احتمالا به لیستی این چنین می‌رسیم:

  • کاخ چایخوران چالوس
  • پل زغال چالوس
  • دبستان پروین اعتصامی
  • کاروانسرای سنگی پای قله کندوان
  • موزه خودروهای تاریخی ایران
  • کاخ ملکه مادر

کاخ چایخوران چالوس

یک کاخ زیبا با معماری اروپایی در دل شهر چالوس جای دارد که به کاخ چایخوران معروف است. کاخی که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این کاخ در دوره رضاخان در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر در جنوب میدان معلم چالوس ساخته شد. این اثر سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده و به مخروبه‌ای تبدیل شده بود تا اینکه در سال ۱۳۵۴ یک بار بازسازی شد.

مردم بومی می‌گویند که شاه پهلوی در این کاخ تنها به اندازه خوردن یک چای توقف کرده و اسمش را برای همین چای‌خوران گذاشته‌اند؛ اما چندان نمی‌توان به این روایت اعتماد کرد. این کاخ که در فهرست آثار ملی ثبت شده، از سال‌ها پیش به روی مردم بسته است. اگرچه به تازگی مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده و به نظر می‌رسد باید منتظر بازگشایی آن باشیم.

پل زغال

تا کنون بسیار از جاذبه‌های طبیعی چالوس حرف زدیم. حالا باید به یک دست ساخته بشر بپردازیم در این شهر که زیبایی چشم‌نوازی دارد. پل زغال که یکی از زیباترین پل‌های جاده‌ای در ایران است. پلی بین جاده کندوان و مرزن‌آباد که در مسیر رسیدن به چالوس می‌توانید آن را ببینید. این پل روی رودخانه خروشان چالوس و در دل جنگل‌های هیرکانی بنا شده و آنقدر جذاب است که در اطرافش رستوران‌ها و آلاچیق‌های فراوانی برای اسکان مسافران قرار دارد. این پل سال ۱۳۱۷ و در زمان پهلوی اول احداث شده است.

دبستان پروین اعتصامی

دبستان پروین اعتصامی در خیابان امام چالوس، تاریخی پر فراز نشیب دارد. این دبستان ابتدا رستوران کارخانه حریربافی چالوس بود.

حوالی سال ۱۳۱۲ چالوس صاحب یک کارخانه حریربافی شد. سالن غذاخوری و رستوران این کارخانه بعدها به یک دبستان معروف در چالوس تبدیل شد. قبل از اینکه این ساختمان از مالکیت کارخانه در بیایید و به مدرسه تبدیل شود، حوالی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ که به دلیل هرج و مرج‌های موجود در ایران چندان وضعیت زمامداری مشخص نبود، این مدرسه به مرکز فرماندهی نیروهای شوروی در چالوس تبدیل شد.

سال ۱۳۲۵ این ساختمان از دست روس‌ها خارج شد و برای اولین بار به مدرسه شاپور تبدیل شد و سال‌ها بعد به اسم پروین اعتصامی تغییر نام داد. بازدید از دبستان پروین اعتصامی رایگان است.

کاروانسرای سنگی پای قله کندوان

کاروانسرای سنگی پای قله کندوان در نزدیکی تونل کندوان قرار دارد. حالا از این کاروانسرا تنها پنج گند باقی مانده و سایر گنبدها از بین رفته است. این کاروانسرا یک کاروانسرای سنگی در منطقه‌ای کوهستانی بوده، خارج از شهر واقع شده و بازدید از آن رایگان است.

موزه خودروهای تاریخی ایران

در نمک آبرود یک موزه هم برای خودروهای کلاسیک و قدیمی طراحی و ساخته شده است. «موزه خودروهای تاریخی ایران» که در آن ۲۵ خودروی قدیمی موجود است. خودروهایی که از زمان احمدشاه قاجار تا کنون نقشی تاریخی در ایران داشته‌اند. چند نمونه آنتیک رولزرویس و بنز های کلاسیک بخشی از خودروهای موجود در این موزه هستند. هزینه ورودی این موزه ۵ هزار تومان است. این موزه در نمک آبرود چالوس و در بلوار ناز واقع شده است.

کاخ ملکه مادر

یکی از کاخ‌های زیبا و متاسفانه رها شده چالوس کاخ ملکه مادر در نزدیکی روستای زوات است. کاخی که به دستور پهلوی دوم برای اقامت مادرش تاج‌الملوک آیرُملو که همسر دوم رضا شاه بود ساخته شد. محمدرضا پهلوی در یکی از اقامت‌هایش در رامسر دستور ساخت این کاخ زیبا را در نزدیکی جنگل زیبای زوات داده و اسدالله علم کار نظارت بر ساخت آن را بر عهده گرفت. کاخی که معماری فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما بعد از انقلاب توسط بنیاد شهید مصادره و سپس به بخش خصوصی واگذار شد و حالا در حال تخریب است.

مطلب تکمیلی: هرآنچه باید درباره زندگی در چالوس بدانید

روستاهای اطراف چالوس

چنانکه گفتیم چالوس با روستاهای زیبایش شناخته می‌شود. تا همینجا از چندین و چند روستای زیبا حرف زدیم. از جنگل زوات چالوس گفتیم که در ابتدای روستای زوات قرار دارد. سیاه‌بیشه را که همه می‌شناسید و نیاز به گفتن ندارد. از مرداب هسل در دل روستای سینوا گفتیم و از روستای که محل تلاقی رود چالوس دریای خزر است. با این همه هنوز هم چالوس روستاهای زیبایی دارد که ندیدن آن شاید خسارتی بزرگ برای یک مسافر و جست‌وگوگر محسوب شود. رویایی‌ترین روستاهای چالوس به قرار زیر است:

  • روستای سینوا
  • سیاه بیشه
  • زوات
  • هچیرود چالوس
  • ناتر
  • بنفشه ده
  • دلیر

هچیرود را حالا شهر توریستی هچیرود می‌خوانند. یکی از روستاهای سابقه داری که به دلیل استقبال زیاد و ساخت و سازهای فراوان در آن، حالا توسعه یافته و به شهری تبدیل شده است. اگر بخواهیم به جاهای دیدنی هچیرود چالوس اشاره کنیم باید از روستاهای سرسبز این منطقه و همچنین روز هچیرود نام ببریم. منطقه‌ای مناسب برای اجاره ویلا یا کمپ زدن با امکان ماهیگیری و پوشیده از باغ مرکبات که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

برخی هزینه‌های ورودی جاهای دیدنی چالوس

مهر ۱۴۰۰

شهرک ساحلی نمک آبرودورود هر خودرو۱۵ هزار تومان
ورود هر خودرو و ماندن هر شب۳۰ هزار تومان
ورود هر فرد۵ هزار تومان
دبستان پروین اعتصامیرایگان
موزه خودروهای تاریخی ایران۵ هزار تومان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.