میدان ونک تهران و امکانات آن را بهتر بشناسید

0

میدان ونک از قدیمی‌ترین محله‌های تهران محسوب می‌شود. این محله در گذشته بیشتر کاربری باغی و کشاورزی داشته و بافت قدیمی این محله در بخش‌های ده ونک حفظ شده است. مراکز تجاری و رفاهی زیادی در این منطقه وجود دارد؛ اما بهترین محله ونک شامل بخش‌های مرکزی آن است. خیابان های ونک شامل ملاصدرا و ولیعصر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. حمل‌ونقل عمومی در این محله بسیار قوی بوده و نبود مترو در میدان ونک تنها کمبود آن به شما می‌رود.

میدان ونک کجاست؟

میدان ونک از آن دسته محله‌هایی بوده که کاربری مسکونی و تجاری آن جدی و پررونق است. شاید این سوال پیش آید که میدان ونک منطقه چند تهران است؟ این محله در منطقه ۳ شهرداری تهران واقع شده و مهم‌ترین خیابان شهر یعنی خیابان ولیعصر (ع)، این میدان را قطع می‌کند. این میدان در شمال‌غرب تهران قرار گرفته و از شمال به بزرگراه نیایش و از جنوب به بزرگراه همت و یوسف‌آباد منتهی می‌شود. میدان ونک از سمت غرب به بزرگراه کردستان و از شرق به خیابان نلسون ماندلا (آفریقا) می‌رسد.

نکته مهم اینکه در اطلاعات ونک، میدان و محله ونک را با هم اشتباه نگیرید. میدان ونک را در نقشه زیر مشاهده می‌کنید؛ اما محله ونک شامل ده ونک در برخی نقشه‌ها با میدان فاصله دارد. در اکثر مرزبندی‌ها، محله ونک با بزرگراه‌های شهید همت، چمران و هاشمی رفسنجانی و خیابان شیخ بهائی محدود می‌شود.


همه آگهی‌های املاک ونک در دیوار


نقشه ونک

محدوده محله ونک و میدان ونک در نقشه‌ها و مسیریاب‌های آنلاین تفاوت‌هایی نسبی با هم دارد. در نقشه زیر، محدوده ویدان ونک را مشاهده می‌کنید. می‌توانید با نشانگر یا لمس نقشه، آن را بزرگ‌نمایی کرده یا مکان‌های مجاور را مشاهده کنید. محدوده محله ونک، در مسیریاب‌هایی مانند نقشه گوگل و نقشه تهران (map.tehran.ir) شامل میدان ونک نیست. البته در مسیریاب بلد، این محدوده شامل میدان هم می‌شود.

تاریخچه ونک

ونک یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. این محله در دوره ناصرالدین شاه قاجار روستا بود و به میرزا یوسف مستوفی‌الممالک فروخته شد. او نیز پس از آن با حفر قنات‌هایی این محله را آباد کرد. ونک در گذشته به چند بخش تقسیم شده بود. بخش شرقی ونک به نام ارامنه بوده و مردم در این قسمت به کشاورزی و باغداری مشغول بوده‌اند. قبرستان ارمنیان و قلعهٔ ارامنه هم در این بخش قرار گرفته است. بخش غربی ونک باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی داشت که ونک فعلی در این منطقه قرار دارد. اگر عکس میدان ونک را ببینید به قدمت آن پی خواهید برد. عکس‌های بسیار زیادی از این میدان از سال‌ها پیش در آرشیوها وجود دارد.

اگر برای شما سوال است که ده ونک کجاست، باید بدانید که بافت قدیمی ونک را ده ونک می‌نامند. ونک امروزی از دو بخش قدیم و جدید تشکیل شده است. بافت قدیمی ونک را ده ونک می‌گویند که ساکنان قدیمی خود را دارد و هنوز هم باغ‌هایی از دوره قبل در آن باقی مانده است.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

امکانات محلی

ونک به امکاناتش شناخته می‌شود. تعدد مراکز تجاری در این محله باعث شده که برای بسیاری از خریدها، همیشه ونک یک انتخاب معقول باشد. کافه و رستوران نیز تا بخواهید در این منطقه پیدا می‌شود. این محله با اصالت و مدرن است و در عین حال مناطق قدیمی‌نشین را نیز شامل می‌شود. امکانات رفاهی، خدماتی، درمانی و فرهنگی در خیابان های ونک فراوان بوده و بهترین محله ونک شامل بافت مدرن آن است که امکانات بیشتری نسبت به سایر نقاط آن دارد. بهترین محله ونک یعنی بخش مرکزی آن در سال‌های گذشته ازدحام زیادی دارد.

امکانات درمانی

بیمارستان‌های محلهٔ ونک برای بسیاری از مردم نام آشنا هستند. چرا که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مهمی در محدودهٔ محلهٔ ونک قرار دارند. از مهم‌ترین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان بقیه‌الله الاعظم که در خیابان شیخ بهائی قرار گرفته است.
  • دندان‌پزشکی شهید شکری،
  • کلینیک دندانپزشکی دکتر بنداز
  • بیمارستان دی که یک بیمارستان خصوصی محسوب می‌شود، نرسیده به میدان ونک واقع است.

مراکز خرید

میدان ونک از مجموعه‌ای از امکانات تشکیل شده است. به طوری که اگر به این منطقه بروید تمامی نیازهای خود را به خوبی می‌توانید به بهترین نحو رفع کنید. مراکز خرید محلهٔ ونک برای بیشتر مردم تهرانی و شهرستانی نامی آشنا است. مرکز خرید آسمان ونک، مرکز خرید ونک و مرکز خرید تجاری خورشید از جمله مراکز معروف این منطقه هستند.

رستوران‌گردی

ونک به دلیل تمرکز امکانات، جمعیت زیادی را در خود جای داده است. از این رو رستوران‌های بسیاری در گوشه و کنار محلهٔ ونک قرار گرفته‌اند. این رستوران‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند. رستوران تاج محل از رستوران‌های لاکچری در این منطقه به حساب می‌آید. این رستوران بخشی از هتل تاج محل است. از رستوران‌های دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران آیینه ونک
  • رستوران سنتی ترمه
  • رستوران هایدا هات
  • رستوران ایتالیایی ریودو

حمل‌ونقل عمومی و مترو میدان ونک

حمل‌ونقل عمومی در این میدان وضعیت بسیار خوبی دارد. تنها نقطهٔ ضعف آن نبود مترو در میدان است که جای خالی آن احساس می‌شود. یکی از پایانه‌های اصلی مسافربری در این میدان مهم شمال غرب واقع شده است. این پایانهٔ تاکسیرانی به اقصی نقاط شهر سرویس دارد و به همین علت از شلوغ‌ترین و مهم‌ترین پایانه‌ها محسوب می‌شود. به علاوه این محله، دارای ایستگاه BRT است که یکی از راه‌های مقرون به صرفه و مناسب در حمل‌ونقل عمومی به حساب می‌آید.

بیشترین رفت‌وآمد این منطقه حول محور اتوبوس‌های تندرو می‌گذرد. با اینکه میدان ونک مترو ندارد، اما مترو شهید حقانی نزدیک به این منطقه است. به صورتی که می‌توان از طریق مترو شهید حقانی و تاکسی‌های خطی، به میدان ونک رسید.

گالری تصاویر میدان ونک

همان‌طور که گفته شد، این میدان یکی از مهم‌ترین میدان‌های تهران محسوب می‌شود. میدان و محله ونک تاریخچه‌ای طولانی دارند. وضعیت فعلی میدان، مرکزیت خدمات و امکانات آن را به‌خوبی نشان می‌دهد. به‌خصوص این منطقه با مجموعه‌ای امکانات حمل‌ونقل عمومی خوب شناخته می‌شود. در ادامه، تصاویری از این میدان را مشاهده می‌کنید.


آگهی‌های فروش مسکونی ونک در دیوار


قیمت املاک محله ونک

از آنجایی که در حوالی میدان ونک ادارات،‌ مراکز خرید و رفاهی بسیاری وجود دارد، دسترسی به امکانات برای مردم بسیار زیاد است. با توجه به آگهی‌های فروش املاک در سایت دیوار،‌ هر مترمربع آپارتمان در محلهٔ ونک ( خرداد ۱۴۰۰ ) حدود  ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته امکان اینکه املاک با قیمت بالاتر در این محدوده به فروش برسند هم بسیار وجود دارد. 

خیابان‌های مهم اطراف میدان ونک

خیابان های ونک از اهمیت زیادی در شهر تهران برخوردارند. موقعیت اداری و تجاری برجستهٔ خیابان‌های اطراف این میدان، آن‌ها را به اصلی‌ترین خیابان های ونک تبدیل کرده‌ است. خیابان‌های ملاصدرا و ولیعصر از مهم‌ترین خیابان های ونک هستند. خیابان‌هایی که بافت اداری و تجاری دارند و بسیار پر رفت‌وآمد هستند. خیابان شیخ بهایی واقع در ده ونک از محله‌های اصلی ونک محسوب می‌شود و بافت قدیمی خود را تا حدی حفظ کرده است. این خیابان نیز از خیابان‌های مهم ونک محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.