وام مسکن جوانان چه شرایطی دارد و چگونه پرداخت می‌شود؟

این مطلب در تاریخ ۲۹ آذر ۹۹ به‌روز شده است

14

وام مسکن جوانان بانک مسکن یکی از راه‌های ساده‌تر برای دریافت تسهیلات خرید مسکن است. این وام نیاز به سپرده‌گذاری یکجا ندارد و می‌توان از آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نام برد. متقاضیان می‌توانند با افتتاح حساب پس‌انداز مخصوص دریافت این وام، برنامه‌ریزی بلندمدتی را برای دریافت تسهیلات برای خود یا فرزندان‌شان داشته باشند. در ادامه این مطلب، با شرایط و نحوه افتتاح سپرده برای دریافت وام مسکن جوانان آشنا می‌شوید.

تعریف و شرایط دریافت وام مسکن جوانان بانک مسکن

به‌طور خلاصه، هر فردی که به سن ۱۸ سال رسیده باشد، امکان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن را به نام خود دارد. همچنین افرادی که ازدادگاه حکم رشد گرفته باشند، این امکان را حتی پیش از ۱۸ سالگی دارند. به‌علاوه، افراد می‌توانند برای افرادی که تحت قیمومیت هستند، حساب پس انداز مسکن افتتاح کند.

متقاضیان دریافت وام مسکن جوانان بانک مسکن باید ابتدا حساب پس‌انداز مخصوص این وام را در بانک مسکن افتتاح کنند. این حساب از نوع سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. متقاضی باید به‌صورت منظم و طی دوره‌های مشخص (اغلب ماهانه)، مبلغی را به این حساب واریز کند.

برای دریافت وام مسکن جوانان، حداقل باید ۵ سال در حساب پس‌انداز مخصوص آن، سرمایه‌گذاری کنید. حداکثر زمان سپرده‌گذاری نیز ۱۵ سال است که سقف وام را برای متقاضی به‌همراه دارد. نکته مهم اینکه سقف وام در شهرهای گوناگون، با هم تفاوت دارد. تفاوتی که در دیگر انواع وام خرید مسکن هم مشاهده می‌کنیم.

بانک مسکن

همان‌طور که گفته شد، تفاوت اصلی وام مسکن جوانان با دیگر انواع وام مسکن، نحوه سپرده‌گذاری آن است. متقاضیان برای دریافت این وام می‌توانند حداقل مبلغ مورد نیاز بانک را به‌صورت ماهیانه (یا یکجا در ابتدای دوره) پرداخت کنند.

شرایط جدید وام مسکن جوانان بانک مسکن در سال ۹۹

بانک مسکن در سال جاری شرایط جدیدی را برای دریافت تسهیلات مسکن جوانان اعلام کرد. این شرایط شامل افزایش سقف وام می‌شود که در بخش‌های بعدی به آن اشاره می‌کنیم. از شرایط مهم جدید دیگر این وام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک نکته مهم اینکه برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است. البته بانک مرکزی هر سال مبلغی را به‌عنوان حداقل متوسط موجودی این حساب مشخص می‌کند. برداشت از حساب، باید به‌گونه‌ای باشد که متوسط موجودی، کمتر از آن حداقل نشود.

طبق اعلام بانک مسکن، پیکر حساب، عبارت از متوسط موجودی و تسهیلات متعلقه است که بر اساس واریزی‌های ماهانه محاسبه می‌شود. متوسط موجودی هم در هرسال به‌طور جداگانه از تقسیم مبلغ پیکر حساب در هرسال سپرده‌گذاری بر عدد ۱۲ محاسبه می‌شود.

نکته نهایی اینکه متقاضیان می‌توانند وام مسکن جوانان را به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) منتقل کنند.

اقساط، سقف و مبلغ سپرده‌گذاری ماهانه و سالانه وام مسکن

سقف پرداختی انواع وام خرید مسکن شامل وام مسکن خانه اولی‌ها، وام مسکن اوراق ممتاز و وام دیگر بانک‌ها مانند وام مسکن بانک ملی، سالانه توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. این سقف برای وام جوانان در سال جاری افزایش ۶۰ درصدی داشت و در شهر تهران به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. البته سقف جدید تنها به افرادی پرداخت می‌شود که به‌تازگی حساب پس‌انداز باز کنند. به بیان دیگر، دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی تا سال ۱۴۱۵ ممکن نیست.

طبق تعرفه‌های جدید، سقف وام مسکن جوانان ۹۹ در شهرهای گوناگون، طبق اصل زیر محاسبه می‌شود:

  • تهران
    • پس از سال پانزدهم: ۴۰۰ میلیون تومان
    • پس از سال دهم: ۳۰۵ میلیون تومان
    • پس از سال پنجم: ۲۱۰ میلیون تومان
  • شهرهای بزرگ مانند مشهد، کرج، اصفهان، تبریز، شیراز
    • پس از سال پانزدهم: ۳۳۰ میلیون تومان
    • پس از سال دهم: ۲۴۰ میلیون تومان
    • پس از سال پنجم: ۱۵۰ میلیون تومان
  • شهرهای دیگر
    • پس از سال پانزدهم: ۲۹۰ میلیون تومان
    • پس از سال دهم: ۱۹۵ میلیون تومان
    • پس از سال پنجم: ۱۰۰ میلیون تومان

سود 8 درصدی، برای آنهایی که شرایط وام مسکن یکم را ندارند

نکته واضخ اینکه مبلغ سرمایه‌گذاری ماهانه برای دریافت این وام هم در شهرهای گوناگون، متفاوت است. به‌عنوان مثال، تهرانی‌ها باید در سال اول، ماهانه ۹۰ هزار و در سال پانزدهم، ۳۴۳ هزار تومان سرمایه‌گذاری کنند. درحالی‌که این مبالغ در شهرهای بزرگ به ۷۴ و ۲۸۲ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. ساکنان در شهرهای دیگر هم باید در سال اول، ۶۵ هزار تومان و در سال پانزدهم، ۲۴۸ هزار تومان به‌صورت ماهانه پرداخت کنند.

اقساط وام مسکن جوانان بانک مسکن را می‌توان به چند شیوه پرداخت کرد. شیوه عادی، امکان بازپرداخت را تا ۲۰ سال به متقاضیان می‌دهد. درحال‌حاضر، این وام به‌عنوان یک وام ۹ درصدی شناخته می‌شود. البته نرخ سود وام هر فرد، در زمان دریافت آن و ازسوی بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

برای بازپرداخت وام، یک روش پلکانی هم وجود دارد که درصورت انتخاب آن، باید اقساط را حداکثر در ۱۲ سال به بانک بپردازید.

به‌روزرسانی مهم وام مسکن جوانان (۱۷ شهریور ۱۴۰۰) – وام یک میلیارد تومانی ۱۵ ساله

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، در نشست خبری در ساختمان مرکزی بانک مسکن از افزایش سقف وام مسکن به یک میلیارد تومان خبر داد. او در مصاحبه با خبرگزاری‌های گفت:

با توجه به رشد مجدد قیمت ها در بخش مسکن، مجددا به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام جوانان را دادیم که نهایتا با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار موفق به اخذ مجوز برای افزایش یک میلیاردی وام مسکن جوانان شدیم. بر این اساس از امروز به تمام بانک ها ابلاغ خواهد شد که افتتاح حساب مسکن جوانان نزد شعبات بانک مسکن با سقف یک میلیاردی انجام شود.

با پیاده شدن دستور جدید مدیرعامل بانک مسکن، سقف وام مسکن جوانان در طرح جدید به این صورت خواهد بود:

  • تهران: یک میلیارد تومان
  • مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ: ۸۵۰ میلیون تومان (کرج، مشهد، تبریز اصفهان، اهواز، شیراز و کرمانشاه)
  • سایر استان‌ها: ۷۵۰ میلیون تومان

نکته تکمیلی: متقاضیان پس از افتتاح حساب وام مسکن جوانان با واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، می‌توانند پس از ۱۵ سال، وام یک میلیارد تومانی دریافت کنند. دریافت وام، پس از ۵ سال هم امکان‌پذیر است که در این صورت، با تغییر ضرایب، در تهران مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان امکان دریافت وام وجود دارد. امکان برداشت از این حساب قبل از ۵ سال ممکن نیست.

منبع

مدارک لازم و زمان‌بندی دریافت وام مسکن جوانان

برای افتتاح حساب پس‌انداز، مدارکی مشابه با حساب‌های دیگر لازم است. منتهی در زمان درخواست برای دریافت وام، باید اصل و کپی مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:

  • سند مالکیت
  • کلیه پروانه‌های ساخت
  • کلیه پایان کارهای ساختمانی
  • مبایعه‌نامه
  • تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه) همراه مستندات کد پستی ملک خریداری‌شده
  • دفترچه یا کارت حساب پس‌انداز
  • گواهی حقوق یا جواز کسب یا هر مدرک شغلی از خریدار
  • بنچاق (در صورت لزوم و تشخیص شعبه )
  • وکالت‌نامه (در صورت وجود وکیل)
  • اجاره‌نامه ملک برای املاک اوقافی
  • تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان

بیشتر بخوانید: بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند رسمی دارد؟


وام مسکن

پس از ارائه مدارک بالا، یک یا ۲ روز باید منتظر تشکیل پرونده و بررسی شرایط باشید. ارزیابی نهایی هم ۷ تا ۹ روز طول می‌کشد. مرحله بعدی، تهیه پیش‌نویس قرارداد وام است که ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد. در مرحله نهایی، باید حداکثر ۷ روز منتظر بمانید تا چک وام پس از ثبت در دفتر اسناد رسمی به شما تحویل داده شود.

نکات تکمیلی تسهیلات مسکن جوانان بانک مسکن

همان‌طور که گفته شد، متقاضیان می‌توانند پس از گذشت ۵ سال از پرداخت ماهانه سرمایه‌گذاری هم برای دریافت وام مسکن اقدام کنند. البته برای دریافت این سقف، مبلغ واریزی ماهانه نیز تغییر می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای دریافت جزئیات کامل، به نزدیک‌ترین شعبه بانک مسکن مراجعه کنید.

یک تفاوت عمده تسهیلات جوانان بانک مسکن با دیگر انواع وام مشابه، ملک مجاز برای دریافت آن است. شما می‌توانید برای ساخت و نکمیل ملک مسکونی نیمه‌کاره هم از این وام استفاده کنید. مبلغ سقف وام در همه روش‌ها توسط کارشناس بانک مشخص می‌شود و حداکثر، ۸۰ درصد قیمت کارشناسی ملک مورد نظر خواهد بود.

از لحاظ سال ساخت، می‌توان برای خانه‌هایی که از صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از ۲۰ سال سپری نشده است، وام مسکن جوانان درخواست کرد. اگر از تاریخ صدور پروانه‌ها، بین ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته باشد، سقف وام در همه شهرهای کشور به ۳۵ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

14 نظرات
  1. اویسی می‌گوید

    امیدوارم که اجراءی بشه

  2. شفیعی می‌گوید

    الان هم در حال اجراست دوست عزیز
    نگران نباشید این وام از ۱۵ سال پیش تا حالا داره پرداخت میشه و همیشه هم مبلغ اون رو افزایش دادن

  3. sanazz می‌گوید

    باز پرداختش خیلی طولانی و کمرشکنه چرا اینقد سود آخه

  4. عسل می‌گوید

    شما لطف کنید یه فکری به حال قانون زیر ۱۵ سال بودن خانه های وام اولی بکنید که الان جوان هایی مثل ما در به در دنبال خونه زیر ۱۵ سال هستن . با این شرایط تورم، این قانون زیر ۱۵ سال واقعا سخته .

  5. علی می‌گوید

    با وضعیت اقتصادی الان از فردات خبر نداری چه پیش میاد چه برسه تا ۱۵ ساااااال دیگه.کی مرده کی زنده؟

  6. سارا می‌گوید

    واقعا زحمت میکشین.مردمو چی فرض کردید؟

  7. ناشناس می‌گوید

    با این همه درآمد نفت وام مسکن باید به هر ایرانی بدون سپرده و سود تعلق بگیرد(اگه درصدی از اختلاس اقایون رو تخصیص بدهند به مردم عادی). این جدول رو هرکی پیشنهاد داده باید بزارنش تو موزه و درشو محکم ببندن. الان با ۹۰ میلیون یه انباری هم نمیشه خرید چه برسه به پانزده سال دیگه که ارزش ۹۰ میلیون میشه نود ریال . واقعا مردم رو مسخره کردین با این بچه بازیهاتون . لعنت خدا کسانی که نشستن اون بالا و فاتحه خوندن نو همه چی ایشالله که سرنگون بشن.

  8. ناهیدولیزاده می‌گوید

    درکل سازمانها ارگانها نهادها فکرجیب خودشون هستن کسی به فکرمردم بیچاره نیست بانکها کاسبتر از همه هستن

  9. محمود دیناد می‌گوید

    من که وقتی خواستم وام را بگیرم پدرم را در آوردند گفتن وام جالعه ۱۸ملیونی نمی توانی بگیری ۴۵ ملیون وام جوانان گرفتم بعد از ده سال اونم با ضامن بدبختی کلی رفت آمد قسم خوردم از کنار بانک مسکن هم رد نشم حتی بازرسی هم زنگ زدم کاری نکردن

    1. بهروز دیناد می‌گوید

      دیناد جان چرا همان سبزوار نماندی ولایت پسر عمو زندگی اینجا خیلی بهتر است

  10. حسن می‌گوید

    کو ضامن !/؟؟ همین العان بانکها جدید وام دارن میدن چه کاریه والا
    شما سکه طلا دلار بخر خورد خورد یک سال دیگه چند برابر میشه نه ضامن میخواد نه پرداخت قسط

  11. سجاد می‌گوید

    سلام
    عزیزان این رو برادرانه خدمت همتون اعلام می کنم از سال ۸۱ من حساب باز کردن تا الان حدود ۴ میلیون پولم داخل حساب مانده سال پیش وامم در آمده در حال حاضر بانک به من ۴۳ میلیون وام می دهد و باز پرداخت ماهانه ۹۵۰ تومان شما خودتون با این شرایط غیر قابل پیش بینی اقتصادی باشید چه می کنید !!!

    از طرفی بانک اعلام می کنه فروش وام به صورت وکالتی خلاف است و دیگر نمی توانی وام از بانک بگیری کلا ۱۵ سال پول ریختم برای حساب جوانان هیچی به هیچی !

  12. ایمان می‌گوید

    تعجبم. این همه نفت، این همه معدن، این همه مالیات، بعدش کشوری مثل ایران که مهد بحران دنیاست… ۱۵ سال بعد ۱۱۰ میلیون یعنی یک متر هم باهاش نمیشه خرید کرد.
    من تعجبم مردم رو چی فرض کردید؟

  13. سعید می‌گوید

    سلام. به هزار امید برای خودم، همسرم و دو فرزندم حساب مسکن جوانان باز کردم پانزده سال قسط دادم. الآن حدود ۴۱ میلیون وام می دهند، که با آن ۴ متر خانه هم نمیشه خرید. همش کلک. همش دزدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.