چقدر خیابان ظفر و محله اطراف آن را می‌شناسید؟

0

منطقه ظفر یا به بیان بهتر خیابان ظفر (شهید دستگردی) در شمال تهران قرار دارد. این منطقه به دلیل دسترسی‌های گسترده، بسیار مورد توجه ساکنان تهران قرار گرفته است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعددی در اطراف این منطقه قرار دارند. دسترسی حمل‌ونقلی از طریق اتوبوس‌های تندرو هم در این منطقه برای شهروندان به‌راحتی وجود دارد. خیابان بلند ظفر در دو سمت بزرگراه مدرس کشیده شده است و از یک طرف به خیابان شریعتی و از سمت دیگر به خیابان ولیعصر می‌رسد. در ادامه این مطلب، بیشتر با منطقه شمالی تهران آشنا می‌شوید.

منطقه ظفر کجاست؟

اگر ساکن شمال شهر تهران باشید یا گذرتان به مناطق شمالی تهران افتاده باشد، حتما نام خیابان ظفر را شنیده‌اید. اما اینکه ظفر کدام منطقه تهران است را شاید به صورت دقیق ندانید. ظفر در واقع یکی از خیابان‌های شمیران محسوب می‌شود. این خیابان در حال حاضر به نام هوشنگ دستجردی نام‌گذاری شده است.

محله اطراف خیابان ظفر از غرب به خیابان ولیعصر، از شرق به خیابان شریعتی، از جنوب به محله داودیه و از شمال به محلهٔ زرگنده منتهی می‌شود. همچنین خیابان ظفر و محله اطراف آن، در موازات بلوار میرداماد قرار دارد. این منطقه به دلیل دسترسی بالا جزو محله‌های بسیار پر رفت وآمد محسوب می شود.  این محله را به دلیل قرارگیری در محله‌های زرگنده و داودیه،‌ میان محله‌ای می‌دانند. فراموش نکنید خیابان ظفر یک طرفه‌ است و با خیابان نلسون ماندلا و بزرگراه مدرس نیز از قسمت شمال شرقی، تقاطع دارد.



آگهی‌های فروش مسکونی در ظفر را در دیوار ببینید



عکس منطقه ظفر تهران

نقشه منطقه ظفر

برای مشاهده نقشه محله ظفر روی نقشه تهران، از این لینک استفاده کنید. در لینک، نقشه کامل منطقه را به‌همراه دسترسی به نزدیک‌ترین مراکز و امکانات رفاهی در مسیریاب بلد مشاهده می‌کنید. همچنین در تصویر زیر هم نقشه تعاملی را می‌بینید که قابلیت بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی دارد.

تاریخچهٔ ظفر

خیابان ظفر یا دستگردی را می‌توان جزو مناطق قدیمی تهران به حساب آورد. گفته شده که این منطقه در دوران قاجار بنا شده است. نام خیابان ظفر را از لقب یکی از مجاهدان مشروطه‌خواه به نام خسرو خان بختیاری گرفته‌اند. به دلیل میان محله‌ای بودن ظفر و قرارگیری دو محلهٔ داودیه و زرگنده در آن،محله‌های این محدوده، جزو محلات با اصالت دوران قاجار محسوب می‌شدند. در واقع این محله‌ها دهکده‌هایی بودند که توسط شاهان قاجار توسعه و گسترش یافتند.

گفته شده محله ظفر تهران در زمان قاجار محل رفت‌وآمد بسیاری از درباریان و صاحب منصبان بوده است. محله ظفر به دلیل خوش آب‌وهوا بودن و مناظر زیبا، همیشه محلهٔ پرطرفدار دولت‌مردان به شمار می‌رفت. به صورتی که در زمان پهلوی، محله ظفر تهران را مناسب برای زندگی مستشاران آمریکایی و انگلیسی می‌دانستند. اکنون خیابان ظفر به نام سرهنگ هوشنگ دستجردی شناخته می‌شود. سرهنگ دستجردی رئیس کل شهربانی ایران طی عملیات انتحاری به دفتر نخست‌وزیر زخمی شد و بر اثر جراحات از دنیا رفت.

امکانات محلی

منطقهٔ ظفر جزو مناطق گران‌قیمت تهران محسوب می‌شود. از طرفی، به دلیل دسترسی بالای این منطقه، امکانات مناسبی برای شهروندان این محله وجود دارد. امکانات متنوع تفریحی،‌ ورزشی،‌ درمانی و اجتماعی کاملی در این منطقه تهران قرار گرفته که به شرح زیر است:

مراکز خرید

فروشگاه‌های قدیمی بسیاری در این منطقه واقع شده که مرکز خرید اسکان از جملهٔ آن است. این مرکز خرید در تقاطع خیابان ولیعصر و میرداماد واقع شده و محل رجوع ساکنان محلی این منطقه به شمار می‌آید. همچنین یکی از مراکز نام آشنای ظفر، مرکز خدمات کامپیوتری پایتخت است. پایتخت مرجع بسیاری از اجناس کامپیوتری و موبایلی محسوب می‌شود. البته بازار بزرگ میرداماد نیز در این منطقه وجود دارد که شهروندان می‌توانند برای خریدهای روزمره به آن مراجعه کنند.



با محله دربند تهران و دیدنی‌های آن آشنا شوید



مرکز خرید در منطقه ظفرمراکز درمانی

از مزیت‌های مهم محله ظفر تهران قرارگیری چند مرکز درمانی و بیمارستانی در نواحی این منطقه است. بیمارستان‌های زیر، از مهم‌ترین مراکز درمانی ظفر هستند:

  • سوانح سوختگی در خیابان یاسمی روبروی خیابان دستجردی
  • خاتم‌الانبیا در خیابان یاسمی روبروی خیابان دستجردی
  • مرکز توانبخشی هلال‌احمر در خیابان یاسمی روبروی خیابان دستجردی
  • بیمارستان قلب شهید رجایی در تقاطع ولیعصر و نیایش
  • بیمارستان کودکان علی‌اصغر و شهید هاشمی‌نژاد در خیابان میرداماد

همچنین کلینک‌های چشم‌ پزشکی و دامپزشکی هم در شعاع ۵۰۰ متری این منطقه قرار دارند.

بوستان‌ها

نزدیک‌ترین بوستان‌ها به این منطقه، ناجی، صبا و کاج هستند. البته پارک ملت که در تقاطع نیایش و ولیعصر واقع شده نیز جزو مناطق تفریحی در دسترس به حساب می‌آید.

مساجد

محله ظفر تهران به دلیل قدمت زیاد و بومی بودن، میزبان  مراکز مذهبی بسیاری است. بقعهٔ امامزاده اسماعیل که در شمال خیابان ظفر (دستگردی) واقع شده جزو یکی از اماکن مذهبی و تاریخی به شمار می‌آید. مساجد بسیاری مانند حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در خیابان ظفر شریعتی واقع شده است. همچنین مسجد بلال و جامع قلهک نیز در نزدیکی ظفر قرار دارند.



مطلب مرتبط: محله شهران را بهتر بشناسید؛ منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در شمال تهران



عکس از منطقه ظفر تهران

داروخانه‌ها

در شعاع ۵۰۰ متری ظفر داروخانه دکتر رحیمی،‌ دکتر سیاسی و دکتر رهنما واقع شده است.

مراکز ورزشی و فرهنگی

مجموعهٔ ورزشی ارکیده نزدیک‌ترین مرکز تفریحی در محله ظفر به شمار می‌آید. البته مرکز ورزشی شهید کشوری واقع در بلوار میرداماد نیز در دسترس اهالی است.

موزهٔ هنرهای دینی امام علی، پول و دفینه نیز در حوالی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری ظفر قرار دارند. سفارت‌های لهستان، کنسولگری ایتالیا، و جمهوری عربی سوریه در فاصلهٔ ۱۰۰۰ متری این منطقه هستند.



اجاره دفتر کار شیک در منطقه ظفر تهران



گالری عکس منطقه و خیابان ظفر

این منطقه یکی از مناطق نسبتا خوش آب‌وهوا و البته شلوغ تهران محسوب می‌شود. امکانات تفریحی و خدماتی متعدد در ظفر، آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق تهران تبدیل کرده است. در ادامه، عکس‌هایی از برخی از این امکانات و بخش‌های مهم منطقه ظفر را می‌بینید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو منطقه ظفر

محل قرارگیری منطقه ظفر در خیابان ولیعصر سبب شده که دسترسی بالایی به وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشد. این منطقه دارای ایستگاه بی‌آرتی بوده و نزدیک‌ترین خط مترو به این منطقه خط متروی میرداماد است. درواقع خط مترویی مستقیم برای این منطقه وجود ندارد. شهروندان برای دسترسی به خیابان ظفر شریعتی می‌توانند از متروی شریعتی نیز استفاده کنند. خطوط اتوبوس پایانهٔ شهید افشار و هفت‌تیر نیز در این منطقه ایستگاه دارد.



بیشتر بخوانید: محله زعفرانیه، از کشتزارهای زعفران تا کاخ‌های تاریخی



مترو شریعتی ظفر

خیابان‌های مهم منطقه ظفر تهران

محلهٔ ظفر در منطقه‌ای استراتژیکی واقع شده است. بدین معنی که خیابان‌های اصلی مانند ولیعصر و شریعتی و بزرگراه‌های بزرگی مانند آفریقا و مدرس به این منطقه منتهی می‌شوند یا به آن دسترسی دارند. از غرب به شرق، این منطقه تهران به خیابان‌های اصلی بهروز و نفت شمالی نیز منتهی می‌شود.



مطلب مرتبط: راهنمای محله دروس؛ هر آنچه باید درباره این محله تهران بدانید



قیمت منطقه ظفر و آگهی‌های املاک این منطقه

همان‌طور که گفته شد، ظفر جزو مناطق گران‌قیمت تهران محسوب می‌شود. با نگاهی به آگهی‌های اجاره و فروش این منطقه در دیوار، متوجه تفاوت قیمت آن با دیگر مناطق تهران می‌شوید. به‌عنوان مثال، یک خانه ۷۵ متری در ظفر برای اجاره با مبلغ ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۱۰ میلیون تومان آگهی می‌شود (اردیبهشت ۱۴۰۰). قیمت فروش خانه هم در این منطقه در محدوده‌های ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

باوجود قیمت نسبتا بالا، ظفر همیشه جزو مناطق پرطرفدار تهران محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال اجاره یا خرید خانه در این منطقه هستید، آگهی های منطقه ظفر در دیوار را فراموش نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.