محله شهران را بهتر بشناسید؛ منطقه‌ای با امکانات شهرنشینی مناسب در شمال تهران

0

محله شهران یکی از محله‌های شمالی تهران است. احتمالا اگر تهرانی هستید، این سوال که شهران شمالی بهتر است یا جنوبی را بارها شنیده‌اید. این دو منطقه به لحاظ آب‌وهوایی تفاوتی ندارند. البته که شهران شمالی به دلیل نزدیکی به کوهسار آب‌وهوای خنک‌تری داشته ، اما از دسترسی کمتری  دارد. شهران جنوبی به دلیل دسترسی بالا، ترافیک بیشتری دارد. امکانات رفاهی در شهران جنوبی به خوبی یافت می‌شود. اگر گذرتان به روستای کن افتاد از منطقهٔ شهران دیدن کنید و فست فودهای آن را از دست ندهید. در ادامه این مطلب، بیشتر با محله شهران تهران آشنا می‌شوید.

محله شهران کجاست؟

اگر در تهران زندگی کرده و احتمالا هم از آلودگی آن فرار می‌کنید، شهران محلهٔ خوبی برای زندگی است. شهران در منطقه ۵ تهران قرار دارد و یکی از خوش آب وهواترین محله‌های پایتخت به شمار می‌آید. شهران که در نزدیکی روستای کن و کوه دماوند واقع شده است، در شمال غربی تهران و در نزدیکی پارک کوهسار قرار دارد.

با وجود کوه دماوند و روستای کن، اگر ساکن این منطقه شوید، حتما چشم‌انداز و طبیعت بکری در انتظار شما خواهد بود. این محله از شمال به بزرگراه آبشناسان و از جنوب به بزرگراه همت منتهی می‌شود.

محله شهران کجاست

نقشه محله شهران

همان‌طور که گفته شد، شهران یکی از محله‌های واقع در مناطق شمالی تهران است. این محله به دو محله شمالی و جنوبی شهران شناخته می‌شود. برای دیدن نقشه محله شهران روی این لینک کلیک کنید. با کلیک روی لینک، نقشه محله را به‌همراه مسیریابی آن در سرویس بلد مشاهده می‌کنید. همچنین در تصویر زیر هم نقشه تعاملی را می‌بینید که قابلیت بزرگ‌نمایی و جابه‌جایی دارد:

تاریخچه محله شهران

شهرنشینی در تهران همچنان در حال گسترش است. از این رو کمتر مکان‌هایی دیده می‌شوند که به حالت دست نخورده باقی مانده‌‌اند. محله شهران نیز در روند توسعهٔ شهرنشینی قرار گرفته است.

شهران در گذشته بخشی از روستای کن به حساب می‌آمد. این منطقه را در گذشته به نام باغ پیک یا آب پیک می‌شناختند. با گذر زمان و احداث بزرگراه آبشناسان، این منطقه از روستای زیبای کن جدا و به دو بخش شهران جنوبی و شهران شمالی تقسیم شد. گفته شده که این تقسیم‌پذیری در دوران پهلوی اتفاق افتاده و مالکان زمین‌های کن و شهران، افراد درباری و صاحب منصب بوده‌‌اند.

شهران جنوبی کجاست؟ در واقع شهران جنوبی و شمالی فاصلهٔ زیادی با یکدیگر ندارند. اگر روی محل شهران جنوبی در نقشه نگاهی بیندازید،‌ متوجه جدایی این دو قسمت توسط خیابان کوهسار و بزرگراه آبشناسان خواهید شد. شهران جنوبی به روستای کن و بزرگراه همت نزدیک است.

امکانات محله

یکی از ملزومات سکونت در یک منطقه،‌ دسترسی به امکانات رفاهی است. شهران نیز به عنوان یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و پرطرفدار امکانات تفریحی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی مناسبی دارد. گاهی خریداران و مستأجران این منطقه از خود می‌پرسند که شهران شمالی بهتر است یا جنوبی؟ باید گفت که شهران شمالی و جنوبی به لحاظ آب‌وهوایی تفاوت زیادی با هم ندارند. البته شهران شمالی بکرتر از شهران جنوبی است. ازطرفی سطح دسترسی به امکانات رفاهی و حمل‌ونقل در شهران جنوبی، بالاتر به نظر می‌آید. در ادامه امکانات اصلی شهران جنوبی و شمالی را می‌خوانید.

بوستان در شهران تهرانبوستان‌ها

منطقهٔ شهران به دلیل وجود پارک جنگلی کوهسار بسیار شناخته شده است. پارک کوهسار در شمال‌غرب شهران شمالی، جزو یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌آید. از طریق اتوبان شهید باکری می‌توانید به این پارک دسترسی پیدا کنید. با این‌ حال بوستان‌های کوچک دیگری نیز در منطقه شهران یافت می‌شوند:

  • بوستان‌های نیما یوشیج و بهار آزادی در شهران شمالی
  • بوستان‌ بهداشت واقع در میدان اول شهران تهران
  • بوستان‌های شقایق و معلم در شهران جنوبی

مراکز درمانی محله شهران

کلینیک مهر و درمانگاه صدر در حد فاصل ۱۰۰۰ متری میدان اول شهران تهران قرار گرفته‌اند. داروخانه‌های شبانه‌روزی دکتر حسین‌خانی و سایه برای ارائهٔ خدمت به ساکنان شهران شمالی و جنوبی در دسترس هستند. همچنین خانهٔ سلامت در ابتدای شهران جنوبی قرار دارد.

مساجد و مراکز مذهبی

مسجد آل‌رسول و قائم آل محمد در شهران جنوبی و مسجد جامع امیرالمومنین در شهران شمالی از جمله مراکز مذهبی مهم این منطقه به شمار می‌آیند.

مسجد در شهران تهرانفودکورت‌ها و رستوران‌ها

حتما پیش آمده که پس از برگشت از پارک جنگلی کوهسار به دنبال رستوران و فودکورت در محلهٔ شهران باشید. از جمله فست فود‌های معروف شهران سه سار، عطاویچ و پاچین ماچین است که در حد فاصل ۲۰۰ تا ۵۰۰ متری میدان اول شهران تهران قرار گرفته‌اند. همچنین فست فود بیست تیک و چارگوش در شهران شمالی واقع شده‌اند.

فرهنگسراها

از مراکز فرهنگی و آموزشی شهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرای محلهٔ شهران جنوبی
  • فرهنگسرای معرفت،
  • کتابخانهٔ فرهنگسرای معرفت
  • مدرسهٔ شهید آوینی
  • مدرسهٔ عباس حصارکی
  • مجتمع محفل‌الشهدا در شهران شمالی

ورزشگاه‌های محله شهران تهران

مجموعه‌های ورزشی شهدای کن و شهید دستجردی به ترتیب در شمال و جنوب شهران قرار گرفته‌اند.

عکس‌های محله شهران

همان‌طور که خواندید، شهران از مناطق خوش آب‌وهوا و دارای امکانات رفاهی مناسب است. وجود بوستان‌ها و فرهنگسراهای متعدد در این منطقه، شهران را به یکی از جذاب‌ترین محله‌ها برای سکونت تبدیل می‌کند. در ادامه، عکس‌هایی از محله‌های شهران شمالی و جنوبی و امکانات آن‌ها مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو شهران

احاطه شدن منطقهٔ شهران با بزرگراه‌های بزرگی مانند آبشناسان،‌ باکری و همت سبب شده که سطح ترافیک در این منطقه بالا باشد. همچنین دسترسی به مترو و بی آر تی برای این منطقهٔ خوش آب‌وهوا در حال حاضر وجود ندارد.

ساکنان منطقهٔ شهران غالبا با وسایل نقلیه سواری و اتوبوس‌ها رفت و آمد می‌کنند. اتوبوس‌های خط ۱۰ که ایستگاه آن در میدان صادقیه واقع شده و مقصد آن به سمت دانشگاه علوم تحقیقات است، برای رفت‌وآمد ساکنان شهران فعال هستند. البته نوید راه‌اندازی ایستگاه مترو به این منطقه داده شده که در صورت تحقق، مشکل ترافیک کمتر خواهد شد.

 خیابان‌های مهم محلهٔ شهران

هر منطقه دارای خیابان‌های اصلی است که بیشترین تمرکز جمعیتی را دارند. اگر روی شهران نقشه دقت کنید، خیابان‌های زیر را به‌عنوان مسیرهای اصلی و مهم می‌بینید:

  • عسگری،
  • حاج‌آقا خیابانی
  • الوند
  • نیروگاه در شمال شهران
  • شهید طوقانی
  • قدس
  • قائم غربی

قیمت خانه و آگهی‌های محله شهران

شهران به‌خاطر قرارگیری در منطقه شمالی تهران، جزو محله‌های تقریبا گران‌قیمت محسوب می‌شود. به‌طور میانگین آگهی‌هایی که از محله شهران شمالی در دیوار منتشر می‌شوند، اغلب قیمتی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به‌ازای هر متر مربع (اردیبهشت ۱۴۰۰) دارند. برای مشاهده همه آگهی‌های این محله در دیوار می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:



آگهی های املاک شهران شمالی در دیوار



شهران جنوبی تفاوت آن‌چنان زیادی با شهران شمالی ندارد. قیمت خانه‌ها در این محله هم نسبتا بالاتر از محله‌های مرکزی تهران است. هرچند اغلب خانه‌های آگهی‌شده در این محله در دیوار (مانند بسیاری محله‌های دیگر تهران) متراژی کمتر از ۱۰۰ متر دارند، اما می‌توان خانه‌هایی با متراژ حتی بیش از ۳۰۰ متر هم در شهران جنوبی پیدا کرد که البته اغلب کلنگی هستند. برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های شهران جنوبی در دیوار، از لینک زیر استفاده کنید:



آگهی های املاک شهران جنوبی در دیوار



ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.