قیمت اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار کلان‌شهرها (میانه آبان ۱۴۰۰)

اجاره‌بها در آگهی‌های دیوار کرج، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز

0

در دهه دوم آبان ۱۴۰۰، نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دی.ار کلان‌شهرها کاهش یافته، اما به‌طور میانگین، بازه‌ اجاره‌بها در مراکز استانیِ مشهد و کرج رشدی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان از خود بر جای گذاشته‌اند.

به گزارش بلاگ دیوار، بررسی داده‌های مرتبط با آگهی‌های بخش املاک دیوار نشان می‌دهد که طی دهه‌ دوم آبان با کاهش جنب‌‌وجوش مستأجران و آرامش بازار مسکن استیجاری مواجه بوده‌ایم.

هر چه هوای شهرهای مختلف به سمت سردتر شدن می‌رود، اغلب از حجم فایل اجاره مسکن بنگاه‌های مشاور املاک هم کاسته می‌شود. این کاهش تقاضا به‌طور سنتی افت مقطعی اجاره‌بها را هم به همراه داشته است که کماکان شهرهایی نظیر اهواز، اصفهان و شیراز بر این سنت پایبند مانده‌اند.

از سوی دیگر، شهرهای دیگری نظیر کرج و مشهد هم هستند که همانند پایتخت چند سالی است که سنت‌شکنی کرده‌اند و بدون توجه به عرضه و تقاضای موجود در بازار، روند صعودی خود را به طور هفتگی طی می‌کنند. گویا بازار مسکن استیجاری در این شهرها بیش از آنکه تابعی از عرضه و تقاضا باشد، از متغیرهای کلان اقتصادی و بازارهایی نظیر ارز پیروی می‌کند.

نگاهی به آگهی‌هایی که طی دهه‌ی دوم آبان ۱۴۰۰ در دیوار درج شده‌اند نیز گواه مناسبی بر این روند هستند.

گرچه طی ۱۰ روز مورد اشاره، قیمت آگهی‌های مربوط به اجاره آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت در کلان‌شهرها روند ریزشی داشته‌اند، اما به‌طور میانگین بازه‌ اجاره‌بها در مراکز استانیِ مشهد و کرج رشدی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان از خود بر جای گذاشته‌اند. با این حال متوسط قیمت اجاره‌بها در شیراز، اهواز و اصفهان با اندکی افت مواجه شده‌اند. در ادامه متوسط اجاره‌بهای مسکن در این کلان‌شهرها به تفکیک محله قابل مشاهده است.

 توجه: لازم به ذکر است که ارقام اجاره‌بهای به‌دست‌آمده، حاصل جمع اجاره پرداختی ماهانه و تبدیل ودیعه به اجاره با نرخ سه درصد از کل مبلغ ودیعه به‌عنوان اجاره‌بهای ماهانه است. همچنین داده‌ها از آگهی‌های مربوط به آپارتمان‌های ۲ تا ۵ ساله استخراج شده‌اند و در هر شهر، محله‌های پرطرفدار را در محاسبات آورده‌ایم. منظور از محله‌های پرطرفدار محلاتی است که آگهی‌های قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

اجاره‌بهای مسکن در دیوار کرج

کرج؛ شهری که به خوابگاه پایتخت معروف است و بسیاری از ساکنان آن را مهاجران و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند. به‌رغم اینکه تا کمتر از یک دهه قبل این شهر گزین مناسبی برای اجاره و حتی خرید مسکن شناخته می‌شد، اما با افزایش مهاجرت‌ها و اشباع جمعیتی، چند سالی است که نرخ اجاره در این شهر هم پا به پای تهران پیش می‌رود.

چه بسا سکونت در محله‌هایی نظیر عظیمیه، جهان‌شهر و گوهردشت نیاز به پرداخت اجاره‌بهای بیشتری نسبت به برخی از محله‌های تهران دارد. آگهی‌های ثبت‌شده در دیوار نشان می‌دهد که میانگین اجاره‌بهای یک آپارتمان ۸۰ متری در کرج طی دهه دوم آبان ماه ۱۴۰۰ به ۶.۳ میلیون تومان رسیده است.

بدین ترتیب شاهد رشد یک میلیون تومانی میانگین نرخ اجاره مسکن در مرکز استان البرز بوده‌ایم. همان‌طور که در جدول زیر هم مشاهده می‌شود، اجار یک واحد آپارتمانی ۸۰ متری در محله‌های پرطرفدار این شهر حداقل به دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان نقدینگی و حداکثر به هشت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان سرمایه در ماه نیاز دارد.

برای اجاره آپارتمان در کرج اینجا کلیک کنید

جدول اجاره‌بهای آپارتمان در دیوار در کرج (دهه دوم آبان ۱۴۰۰)

آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت (تومان)

نام محلهمتوسط اجاره‌ یک مترمتوسط اجاره‌ آپارتمان مسکونی ۸۰ متری
گوهردشت۹۲,۰۰۰۷,۳۶۰,۰۰۰
عظیمیه۱۰۹,۰۰۰۸,۷۲۰,۰۰۰
فردیس۶۷,۰۰۰۵,۳۶۰,۰۰۰
باغستان۷۳,۰۰۰۵,۸۴۰,۰۰۰
گلشهر۶۷,۰۰۰۵,۳۶۰,۰۰۰
شهر جدید اندیشه۶۹,۰۰۰۵,۵۲۰,۰۰۰
شاهین‌ویلا۶۱,۰۰۰۴,۸۸۰,۰۰۰
کوی مهر۸۸,۰۰۰۷,۰۴۰,۰۰۰
شهرک بنفشه۸۸,۰۰۰۷,۰۴۰,۰۰۰
منظریه۵۷,۰۰۰۴,۵۶۰,۰۰۰
مهرشهر - فاز ۴۸۶,۰۰۰۶,۸۸۰,۰۰۰
مارلیک۴۹,۰۰۰۳,۹۲۰,۰۰۰
محمدشهر۳۶,۰۰۰۲,۸۸۰,۰۰۰
ساماندهی۶۳,۰۰۰۵,۰۴۰,۰۰۰
شهر جدید هشتگرد۲۹,۰۰۰۲,۳۲۰,۰۰۰
مهرویلا۹۶,۰۰۰۷,۶۸۰,۰۰۰
کوی زنبق۷۸,۰۰۰۶,۲۴۰,۰۰۰
مشکین‌دشت۴۷,۰۰۰۳,۷۶۰,۰۰۰
جهان‌شهر۱۰۶,۰۰۰۸,۴۸۰,۰۰۰

 اجاره‌بهای مسکن در دیوار مشهد

اجاره‌بهای مسکن در مشهد نیز همانند کرج طی دومین ماه فصل پاییز روند صعودی خود را حفظ کرده و در ۱۰روز دوم آبان دوم آبان به‌طور متوسط افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی را بر جای گذاشته است.

طبق آگهی‌های درج‌شده در دیوار، در ارزان‌ترین محله این شهر زیارتی، یعنی گل‌بهار اجاره‌نشینی در یک واحد ۸۰ متری با پرداخت ماهانه یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان (۱۷ هزار تومان به ازای هر یک مترمربع) میسر می‌شود.

آزادشهر با ثبت میانگین نرخ ۶۱ هزار تومان برای هر مترمربع اجاره مسکن گران‌ترین محله اجاره‌نشینی مشهد محسوب می‌شود و نقاطی همچون شهید صیاد شیرازی، هاشمیه، اقبال و هفت تیر با ثبت متوسط اجاره ۵۹ هزار تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی در رتبه دوم گران‌ترین مسکن‌های استیجاری شهر شرقی قرار می‌گیرند.

آگهی‌های اجاره آپارتمان مشهد را اینجا ببینید

جدول اجاره‌بهای آپارتمان در دیوار در مشهد (دهه دوم آبان ۱۴۰۰)

آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت (تومان)

نام محلهمتوسط اجاره‌ یک مترمتوسط اجاره‌ آپارتمان مسکونی ۸۰ متری
الهیه۵۴,۰۰۰۴,۳۲۰,۰۰۰
قاسم‌آباد (شهرک غرب)۵۱,۰۰۰۴,۰۸۰,۰۰۰
بلوار توس۲۶,۰۰۰۲,۰۸۰,۰۰۰
محله سرافرازان۵۱,۰۰۰۴,۰۸۰,۰۰۰
صیاد شیرازی۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
گلبهار۱۷,۰۰۰۱,۳۶۰,۰۰۰
طبرسی شمالی۲۴,۰۰۰۱,۹۲۰,۰۰۰
عبدالمطلب۴۹,۰۰۰۳,۹۲۰,۰۰۰
محله طلاب۴۲,۰۰۰۳,۳۶۰,۰۰۰
شهید مطهری شمالی۴۸,۰۰۰۳,۸۴۰,۰۰۰
هاشمیه۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
اقبال۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
رضاشهر۵۶,۰۰۰۴,۴۸۰,۰۰۰
ایثارگران۳۶,۰۰۰۲,۸۸۰,۰۰۰
شاندیز۲۷,۰۰۰۲,۱۶۰,۰۰۰
امیریه۴۹,۰۰۰۳,۹۲۰,۰۰۰
آزادشهر۶۱,۰۰۰۴,۸۸۰,۰۰۰
هفت تیر۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
جانباز۵۵,۰۰۰۴,۴۰۰,۰۰۰
سیدی۳۱,۰۰۰۲,۴۸۰,۰۰۰
موسوی قوچانی۴۳,۰۰۰۳,۴۴۰,۰۰۰

اجاره‌بهای مسکن در دیوار اصفهان

بررسی ۹ محل شهر اصفهان نشان می‌دهد که بازار مسکن استیجاری این شهر برخلاف کرج و مشهد سنت سال‌های گذشته را حفظ کرده و روند کاهشی را که از مهر ماه آغاز کرده، در آبان ماه ادامه داده است.

بر اساس آگهی‌های درج‌شده بر دیوار، در دومین هفته از هشتمین ماه سال میانگین اجاره‌بهای یک واحد آپارتمانی ۸۰ متری در اصفهان ۴.۲ میلیون تومان رقم خورده که افت ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به پایان مهر داشته است.

متوسط نرخ اجاره مسکن این شهر در مهر ماه نسبت به شهریور نیز افت دو درصدی را تجربه کرده بود. خیابان جابر انصاری با میانگین اجاره‌بهای پنج میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برای واحد آپارتمانی ۸۰ متری بخش رکورد مسکن استیجاری اصفهان را در اختیار دارد.

اجاره واحدی به این همین متراژ در فولادشهر با مبلغ یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان امکان‌پذیر است تا فاصلۀ بین گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقۀ استیجاری حدود سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان باشد.

  آگهی‌های اجاره آپارتمان اصفهان را اینجا ببینید

جدول اجاره‌بهای آپارتمان در دیوار در اصفهان (دهه دوم آبان ۱۴۰۰)

آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت (تومان)

نام محلهمتوسط اجاره‌ یک مترمتوسط اجاره‌ آپارتمان مسکونی ۸۰ متری
شاهین‌شهر۵۵,۰۰۰۴,۴۰۰,۰۰۰
بهارستان۳۸,۰۰۰۳,۰۴۰,۰۰۰
ملک‌شهر۶۰,۰۰۰۴,۸۰۰,۰۰۰
فولادشهر۲۳,۰۰۰۱,۸۴۰,۰۰۰
برازنده۵۶,۰۰۰۴,۴۸۰,۰۰۰
جابر انصاری۶۹,۰۰۰۵,۵۲۰,۰۰۰
اشراق۶۸,۰۰۰۵,۴۴۰,۰۰۰
بزرگمهر۶۸,۰۰۰۵,۴۴۰,۰۰۰
تالار۶۲,۰۰۰۴,۹۶۰,۰۰۰

اجاره‌بهای مسکن در دیوار شیراز

بازار مسکن استیجاری شیراز گرچه در ابتدای پاییز نسبت به شکست قیمت‌ها مقاومت نشان داد و در پایان مهر، رشد ۱.۹ درصدی را به ثبت رساند، اما این مقاومت سرانجام طی دهه دوم آبان شکست و اجاره‌بهای مسکن با شیبی ملایم روند نزولی را آغاز کرد.

طی ۱۰ روزۀ مذکور میانگین اجاره مسکن ۸۰ متری در مرکز استان فارس ۵.۳ میلیون تومان به ثبت رسید تا در میان شهرهای مورد بررسی رتبه دوم را از آن خود کند.

قدوسی غربی با میانگین اجاره ۸۵ هزار تومان برای هر مترمربع گران‌ترین محله این شهر و شهر صدرا با میانگین قیمت ۴۲ هزار تومان ارزان‌ترین منطقه شیراز طی دهه دوم لقب گرفته‌اند.

آگهی‌های اجاره آپارتمان شیراز را اینجا ببینید

جدول اجاره‌بهای آپارتمان در دیوار در شیراز (دهه دوم آبان ۱۴۰۰)

آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت (تومان)

نام محلهمتوسط اجاره‌ یک مترمتوسط اجاره‌ آپارتمان مسکونی ۸۰ متری
شهر صدرا۴۲,۰۰۰۳,۳۶۰,۰۰۰
فرهنگ شهر۸۳,۰۰۰۶,۶۴۰,۰۰۰
زرهی۷۶,۰۰۰۶,۰۸۰,۰۰۰
تاچارا۷۵,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰
قدوسی شرقی۸۵,۰۰۰۶,۸۰۰,۰۰۰
معالی‌آباد۸۳,۰۰۰۶,۶۴۰,۰۰۰
شهرک امام رضا (فرگاز)۶۳,۰۰۰۵,۰۴۰,۰۰۰
فرهنگیان۶۶,۰۰۰۵,۲۸۰,۰۰۰
ریشمک۶۸,۰۰۰۵,۴۴۰,۰۰۰
قدوسی غربی۸۵,۰۰۰۶,۸۰۰,۰۰۰
شهرک سراج۶۳,۰۰۰۵,۰۴۰,۰۰۰
شهرک گلستان۶۰,۰۰۰۴,۸۰۰,۰۰۰
گلستان۴۵,۰۰۰۳,۶۰۰,۰۰۰

اجاره‌بهای مسکن در دیوار اهواز

آگهی‌های درج‌شده در بخش مسکن استیجاری دیوار نشان می‌دهد که شهرهای جنوبی کشور هنوز خود را با تورم کشور و قیمت‌های پایتخت تطبیق نداده‌اند و نرخ اجاره‌ در این شهرها شکل منطقی‌تری دارند.

میانگین قیمت اجاره واحد مسکونی ۸۰ متری در شهر اهواز در دهه دوم آبان سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به پایان مهر ماه ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است. طی این مدت سپیدار و باهنر گران‌ترین و کوی مهدیس ارزان‌ترین محله برای اجاره‌نشینان بوده‌اند.

برای اجاره آپارتمان در اهواز کلیک کنید

جدول اجاره‌بهای آپارتمان در دیوار در اهواز (دهه دوم آبان ۱۴۰۰)

آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت (تومان)

نام محلهمتوسط اجاره‌ یک مترمتوسط اجاره‌ آپارتمان مسکونی ۸۰ متری
گلستان۴۵,۰۰۰۳,۶۰۰,۰۰۰
کیانشهر۳۷,۰۰۰۲,۹۶۰,۰۰۰
باهنر۵۱,۰۰۰۴,۰۸۰,۰۰۰
کوی مهدیس۲۴,۰۰۰۱,۹۲۰,۰۰۰
پردیس۲۸,۰۰۰۲,۲۴۰,۰۰۰
سپیدار۵۱,۰۰۰۴,۰۸۰,۰۰۰
رسالت۳۸,۰۰۰۳,۰۴۰,۰۰۰
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.