مستند ماشین‌بازها – قسمت نهم: سامان خنجری

0

سامان خنجری از اسطوره‌های مسابقات درگ Drag در ایران است و با قاطعیت می‌توان گفت که سرشناس‌ترین آن‌هاست. قبل از آن که از افتخارات و رکوردهای حیرت‌انگیز سامان خنجری بیشتر بدانید، خوب است که کمی بیشتر با مسابقات درگ آشنا شوید.

در مسابقات درگ، دو ماشین بر خط شروع می‌ایستند و در مسافتی یکسان با هم مسابقه می‌دهند و رکورد زمانی خود را ثبت می‌کنند.  در پایان، هر خودرویی که رکورد کوتاه‌تری ثبت کند، قهرمان مسابقات درگ می‌شود. تاریخ شروع مسابقات درگ به حدود ۶۰ سال پیش و آمریکا برمی‌گردد و رایج‌ترین مسافت درگ در دنیا ۱۳۲۰ فوت (برابر با ۴۰۲ متر) است.

سامان خنجری که خیلی‌ها او را با نام مرد تک‌رقمی می‌شناسند، اولین کسی بود که توانست در ایران رکورد تک‌رقمی مسابقات درگ ۴۰۰ متری را از آن خود کند. سامان خنجری در اسفند ماه سال ۹۷ رکورد درگ ۴۰۰ متری کلاس آزاد ایران را با ثبت زمان ۹.۶۳۶ از آن خود کرد و همچنان بعد از نزدیک ۳ سال این رکورد جا به جا نشده است.

در شرایطی که تحریم و سیاست‌های داخلی، تعامل کشورمان را با بسیاری از کشورها و بازارهای جهانی قطع کرده و پیدا کردن قطعات و لوازم خودرو سخت‌تر از همیشه شده است، سامان خنجری و تیم تیونر او با پشتکار تمام به ساختن ماشینی دست‌ساز روی آوردند و توانستند اولین داتسون z دو دیفرانسیل سوپراسپرت دنیا را در ایران تولید کنند. با وجود محدودیت‌های فراوان، بسیاری از قطعات این خودرو توسط تیونرهای سرشناس داخلی مانند محمد موسوی طراحی شده و تراشکاران حرفه‌ای کشورمان قطعات مهم این داتسون را ساخته‌اند.

سامان خنجری به جز داتسون z معروفش که در کلاس آزاد شهرتی جهانی دارد، در کلاس هشت سیلندر هم یک شورلت مونزای قرمز دارد که رکوردهای ملی کلاس خودش را چند باری شکسته است. داتسون z و شورولت مونزای سامان خنجری در مسابقات جهانی مانند مسابقات چهارجانبهٔ ارمنستان در سال ۹۶ هم حضور داشته‌اند و افتخاراتی زیادی را رقم زده‌اند.

سامان خنجری با علاقهٔ بی‌حدی که به ماشین‌های کلاسیک دارد، معتقد است که آنها به خاطر طراحی و تاریخشان، روح خاصی دارند که در ماشین‌های امروز این جان و سرزندگی پیدا نمی‌شود.

در این قسمت از ماشین‌بازها با سامان خنجری همراه هستیم تا به ما از فوت و فن و خاطرات تیونینگ، درگ و ماشین‌های کلاسیک بگوید. با ما همراه باشید با نابغهٔ درگ ایران، سامان خنجری، متولد ۱۳۵۰ از کرمانشاه.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.