هرآنچه باید درباره محله و بلوار فردوس تهران و شرایط زندگی در آن بدانید

0

اغلب زمین‌های منطقه غرب تهران در گذشته‌های دور متعلق به خانوادهٔ فرمانفرما بوده است. درختان توت و باغ‌های بسیار زیبا و سرسبزی که روزی فکرش را هم نمی‌کردند، باید به خاطر اشباع جمعیت در نقاط مرکزی تهران، جای خود را به آسمان خراش‌ها بدهند. در آن زمان کارخانه‌های بسیار مهمی مانند ویتانا و شیر پاستوریزه در غرب تهران که آن موقع جزئی از حاشیه تهران بودند، وجود داشت. بسیاری از کارکنان کارخانه‌ها برای اینکه بتوانند همراه خانواده‌شان در اطراف محل کارشان زندگی کنند، زمین‌های خانواده فرمانفرما را خریدند و همین موضوع هم نقطه آغاز به وجود آمدن محله‌های غرب تهران به ویژه محله بلوار فردوس شد.

این محله بعدها با به وجود آمدن بزرگراه ستاری به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و بخش شرقی آن به دلیل نزدیکی به مناطق مرکزی تهران، مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. دسترسی این محله بسیار مناسب بوده و محدودیت ترافیکی در این محله وجود ندارد. مهم‌ترین ویژگی اینجا خیابان‌های عریض و طویلی بوده که رانندگی در آن بسیار راحت است.

بلوار فردوس کجاست؟

اگر نگاهی به نقشه تهران بیندازید، متوجه خواهید شد که این بلوار از دو بخش بلوار فردوس غرب و بلوار فردوس شرق تشکیل شده است. آبادانی و تراکم مراکز تجاری در بخش شرقی بلوار بیشتر از بخش غربی آن است. به همین دلیل هم قیمت آپارتمان در بلوار فردوس در دو بخش غربی و شرقی تفاوت دارد.

اگر در نقشه بلوار فردوس غرب را هم جزئی از محله فردوس بدانیم باید بگوییم که این محله طولانی از شرق به بزرگراه محمدعلی جناح، از غرب به بزرگراه باکری، از شمال به بزرگراه علامه جعفری و از جنوب به شیخ فض‌الله و آزادراه تهران کرج منتهی می‌شود. نام بلوار فردوس غرب در پاییز سال ۹۸ به نام ناصر حجازی تغییر پیدا کرد. دلیل این تغییر هم زنده نگه داشتن نام این مربی و بازیکن فوتبال سرشناس و قرار گرفتن کمپ باشگاه استقلال در این محله بود. حالا همه بخش غربی بلوار را به نام ناصر حجازی می‌شناسند.

آگهی‌های فروش مسکونی فردوس در دیوار

بوستان در محله فردوس

نقشه محله فردوس

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در برخی تقسیم‌بندی‌های شهری محله‌ای هم به‌نام محله فردوس وجود دارد. در نقشه زیر، این محله تنها بلوار فردوس شرقی را شامل می‌شود و ضلع غربی معروف به بلوار ناصر حجازی در آن نیست. مرزهای این محله، خیابان‌ها و بلوارهای زیر هستند:

  • بلوار آیت‌الله کاشانی در شمال
  • بزرگراه جناح در شرق
  • بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری در جنوب
  • بزرگراه ستاری در غرب

تاریخچه بلوار فردوس

تنها نیم قرن از تولد محله فردوس می‌گذرد و به همین دلیل هم این محله در دسته محله‌های جدید تهران قرار می‌گیرد. این محله در گذشته که فقط باغ و زمین‌های کشاورزی در آن وجود داشت، متعلق به خانواده فرمانفرما بود. پیشینه تاسیس آن درست به زمانی‌که بخش مرکزی تهران از مراکز اداری و تجاری اشباع شده بود، باز می‌گردد.

مدیران شهری بعد از اینکه با انبوهی از جمعیت و مهاجرت روزافزون افراد از شهرهای دیگر و مناطق حاشیه‌ای به تهران روبرو شدند، به سمت ساخت‌وساز در غرب تهران روی آوردند. بلوار فردوس یکی از این مناطق بود. محله‌ای که در گذشته فقط از سرسبزی و باغات توت آن یاد می‌شد. علاوه بر توجه مدیران شهری به بخش غربی تهران، با توجه به استقرار کارخانه تولید دارو در مهرآباد جنوبی، کارخانه شیر پاستوریزه پاک و کارخانه ویتانا بسیاری از کارکنان این کارخانه‌ها رفت‌وآمد مداوم از این منطقه به تهران برایشان سخت بود و به همین دلیل هم به دنبال منطقه‌ای نزدیک‌تر برای سکونت خود و خانواده‌شان گشتند. آن‌ها در نهایت به خرید زمین‌های اطراف این منطقه و ساخت و ساز بیشتر در مهرآباد جنوبی و بلوار فردوس مشغول شدند.

امکانات محله بلوار فردوس

یکی از مهم‌ترین امکانات محلهٔ فردوس، وجود نخستین هایپراستار تهران در بخش غربی این محله است. هایپراستار اصلی نخستین هایپراستاری بود که در تهران تاسیس شد. هنوز که هنوز است حتی با تاسیس دیگر هایپراستارها، رتبه نخست را در گوناگونی کالاهای موجود و همچنین وسعت دارد و روزانه بسیاری از مردم تهران را برای خرید مایحتاج به خود جذب می‌کند.

از دیگر امکانات این محله می‌توان به پارک ارم که یکی از محبوب‌ترین پارک‌های تهران است، اشاره کرد. همچنین نمی‌توان وجود کمپ باشگاه استقلال و ورزشگاه آزادی را در این منطقه نادیده گرفت.

یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری یعنی مجتمع کوروش، درست در شمال این محله و در بزرگراه ستاری واقع است. این مجتمع تجاری امکانات فراوانی دارد:

  • بوتیک‌های لباس فروشی
  • نمایندگی برندهای پرطرفدار
  • سینما
  • شهربازی
  • فود کورت

مرکز خرید کورش در نزدیکی بلوار فردوس

خیابان‌های محله فردوس مانند تمام مناطق غربی تهران رستوران و کافی‌شاپ‌های متعددی دارند و به همین دلیل هم شکل و شمایل یک محله صمیمی و به روز را به خود گرفته است. اگر ساکنان این محله قصد خرید میوه و تره‌بار را داشته باشند، می‌توانند به بلوار فردوس غرب بهار شمالی بروند و از بازار میوه و تره‌بار این خیابان خرید کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه که باعث تراکم آموزشگاه‌های رانندگی در آن شده، وجود خیابان‌های وسیع و خلوت است. به همین دلیل هم فردوس مکان بسیار خوبی برای آموزش رانندگی است.

قیمت آپارتمان در بلوار فردوس غرب و شرق

قیمت خانه در بلوار فردوس شرق معمولا بیشتر از قیمت خانه در بلوار فردوس غرب است. دلیل آن هم به شلوغی، ازدیاد مراکز تجاری و نزدیکی بلوار فردوس شرق به صادقیه و مناطق اصلی تهران باز می‌گردد. با نگاهی به آگهی‌های فروش آپارتمان این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در محله فردوس را در سطح محله‌های پرطرفدار غرب تهران دانست.

به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در محله فردوس (مهرماه ۱۴۰۰) بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود. این افزایش قیمت در هر متر مربع به نوساز بودن خانه و کلید نخوردن آن برمی‌گردد.‎

آگهی‌های فروش آپارتمان محله فردوس را اینجا ببینید

گالری عکس محله

محله‌ای که در اطراف بلوار فردوس شکل گرفته است، منطقه نسبتا وسیعی را پوشش می‌دهد. این منطقه با امکانات نسبتا خوب شهرنشینی و رفاهی، از جذاب‌ترین مناطق غرب تهران محسوب می‌شود. در گالری زیر می‌توانید عکس‌هایی از بافت محله و امکانات آن را مشاهده کنید.

حمل‌ونقل عمومی و مترو

دسترسی این محله به سایر بزرگراه‌ها بسیار آسان است. این محله در محاصرهٔ چند بزرگراه بسیار مهم قرار دارد. بلوار فردوس محدودیت ترافیکی ندارد و رفت‌وآمد در آن بسیار راحت است. البته معمولا بلوار فردوس شرق به دلیل نزدیکی به آیت‌الله کاشانی و صادقیه ترافیک بیشتری نسبت به بلوار فردوس غرب دارد.

در بخش غربی و شرقی این محله ایستگاه تاکسی وجود ندارد؛ اما تاکسی‌های خطی و خطوط داخلی اتوبوسرانی در همهٔ نقاط محله به چشم می‌خورند. اگر قصد استفاده از ایستگاه‌های بزرگ‌تر تاکسی و اتوبوسرانی را دارید، باید به میدان آزادی مراجعه و از خطوط بی‌آر‌تی و تاکسیرانی و مترو میدان آزادی استفاده کنید. دربارهٔ حمل‌ونقل با مترو بلوار فردوس هم باید گفت که در خود محلهٔ بلوار فردوس ایستگاه مترویی وجود ندارد؛ اما در اطراف آن ایستگاه‌های متروی مهم و کلیدی از جمله صادقیه، آزادی و اکباتان قرار گرفته‌اند.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

میدان میوه و تره بار بلوار فردوسخیابان‌های مهم محله

در هر محله‌ای همیشه چند خیابان وجود دارد که از آن به عنوان خیابان‌های مهم و گران یاد می‌شود. دلیل اصلی این اهمیت بافت و معماری خانه‌ها، تراکم مراکز اداری و تجاری، وجود یک مکان مهم و قدمت آن خیابان است. در این محله هم خیابان‌های زیر از مهم‌ترین معابر هستند:

  • فردوس شرق
    • سلیمی ‌جهرمی
    • رامین شمالی و جنوبی
    • ابراهیمی
    • وفا آذر
    • گلستان
  • بلوار فردوس غرب (ناصر حجازی)
    • بهار
    • شقایق
    • لاله
    • ورزی

دیوار املاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.