شهرک اکباتان کجاست؟ با امکانات و شرایط زندگی در این شهرک آشنا شوید

0

شهرک اکباتان در منطقه ۵ تهران واقع شده است. این شهرک ۳ فاز دارد و ساختمان‌های آن مقاومت بالایی دارند. می‌توان گفت هر ۳ فاز اصلی شهرک برای سکونت مناسب هستند و به‌نوعی بهترین جای شهرک اکباتان به شمار می‌آیند. چرا که امکانات رفاهی و آموزشی متناسب با جمعیت ساکنان در داخل آن وجود دارد. پردیس مگامال که بزرگترین مجتمع تجاری ایران است روبروی فاز ۲ شهرک قرار دارد. رفت‌وآمد به اکباتان نیز به راحتی میسر است؛ زیرا ایستگاه مترو اکباتان در این منطقه قرار دارد. به طور کلی با توجه به نقشه بلوک‌های شهرک اکباتان که شامل انواع امکانات رفاهی و سکونتی می‌شود، ساکنان برای رفع نیازهای خود می‌توانند در داخل این شهرک نیاز خود را برطرف کنند.

شهرک اکباتان کجاست؟

از اتوبان کرج که وارد تهران شوید، ساختمان‌های بتونی بلندی که منظم کنار هم قرار گرفته‌اند را می‌بینید. نقشه شهرک اکباتان به ما می‌گوید که این شهرک در منطقه ۵ تهران واقع شده است. اکباتان از سمت شمال به بزرگراه تهران کرج، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به شهرک آپادانا و کوی بیمه و از غرب به نمایشگاه صنایع هوایی منتهی می‌شود.


همه آگهی‌های املاک اکباتان در دیوار


نقشه شهرک

این محله در منطقه ۵ قرار دارد و با بزرگراه‌های تهران کرج و شهید لشکری محدود شده است. در تصویر زیر، محدوده شهرک را به‌همراه مناطق مجاور مشاهده می‌کنید. همچنین با کلیک روی این لینک می‌توانید نقشه و مسیرهای شهرک را در مسیریاب بلد مشاهده کنید.

شهرک اکباتان

تاریخچه اکباتان

اکباتان نام یونانی «هگمتانه» است. طراح آمریکایی شهرک به خاطر معنای اکباتان نامش را از تاریخ همدان قرض گرفت. اکباتان به معنی «محل گرد آمدن مردمان» است. اولین شهروندان مدرن‌ترین شهرک مسکونی پایتخت، در سال ۱۳۵۶ ساکن این شهرک شدند؛ اما تاریخ اکباتان به چند دهه قبل‌تر برمی‌گردد.

اولین زمزمه‌ها دربارهٔ گسترش تهران و ساخت اینگونه شهرک‌ها در اطرافش در دورهٔ پهلوی اول شنیده شد. بعد از گسترش مرزهای تهران، جمعیت روز به روز بیشتر از قبل می‌شد. به طوری که در مرکز شهر زمینی برای ساختن خانه باقی نمانده بود. شیوهٔ سنتی ساختن خانه‌ها هم دیگر مناسب نبود. برای همین معماران و شهرسازان خارجی که در ایران برو بیایی داشتند، ایده شهرک‌سازی در حومهٔ تهران را به فکر مسئولان انداختند.

طراحی این شهرک را در سال ۱۳۴۵ به جردن گروزن سفارش دادند. این معمار آمریکایی طراحی ساختمان‌های گلستان در شهرک قدس و چند بنای دیگر در اصفهان را به عهده داشت. گروزن قصد داشت پرجمعیت‌ترین شهرک خاورمیانه را احداث کند. هرچند طرح مفصل او به طور کامل اجرایی نشد. به هرحال نقشه‌ای که گروزن روی کاغذ کشید، تقریبا همین چیزی بود که حالا در عکس‌های هوایی از شهرک وجود دارد.

طراحی کنونی شهرک، مجموعه‌ای از بلوک‌ها را نشان می‌دهد که هر کدام شان از بالا شبیه دو نیم حفرهٔ لانه زنبوری هستند که از پشت به هم چسبیده‌اند. گروزن برای تنوع سه نوع از این نیم لانه زنبورها را طراحی کرد. حرف‌های انگلیسی A و B و C که حالا نام بلوک‌های فاز یک اکباتان هستند، یادگار همین تقسیم‌‌بندی گروزن هستند.

اگر به تصاویر شهرک اکباتان توجه کنید، متوجه تعداد بالای واحدهای آپارتمانی و Y شکل بودن آن‌ها می‌شوید. این محله از ۳ فاز تشکیل شده که فاز ۱ و ۳ به لحاظ متراژ و معماری داخلی آپارتمان‌ها با فاز ۲ تفاوت دارند. فاز ۱شهرک شامل دو بلوک‌ A و B می‌شود. فاز ۲ اکباتان ۱۹ بلوک دارد. این فاز تنها فازی است که سونا و جکوزی برای ساکنان دارد. فاز ۳ دارای چهار بلوک است. فاز ۳ در سال ۱۳۷۰ تکمیل شد و نسبت به دو فاز دیگر جدیدتر است. بدین صورت با توجه به نقشه بلوک‌های شهرک اکباتان، این شهرک ۳۳ بلوک ساختمانی دارد.

بازار در شهرک اکباتان تهران

امکانات شهرک اکباتان

هنگامی که این شهرک تاریخ‌ساز تهران در حال ساخت بود، دغدغهٔ دسترسی ساکنان به امکانات رفاهی و اجتماعی نیز وجود داشت. از این رو اکباتان به لحاظ امکاناتی به طور کامل تجهیز شد. بسیاری از ساکنان شهرک کمتر نیاز به خروج از شهرک پیدا می‌کنند.

فاز ۱ دارای دو ورزشگاه دستگردی و راه آهن است و این دو ورزشگاه فاز ۱ را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم کرده‌اند. همچنین در فاز ۱ حدود ۱۱ بازارچه وجود دارد. از محسنات فاز ۱ وجود مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان برای دانش آموزان است. بهترین جای اکباتان برای خانواده‌هایی که فرزند دارند، فاز ۱ است.

مجتمع ورزشی، هنری، فرهنگی مگامال که اولین و بزرگترین مجتمع تجاری در ایران به حساب می‌آید، روبروی فاز ۲ ساخته شده است. در مجتمع تجاری مگامال امکانات جذاب رفاهی و سرگرمی همجون پاتیناژ وجود دارد.

فاز ۲ برای دسترسی ساکنان‌اش دارای ۳ بازارچه و ۵ مدرسه است. همچنین فاز ۲ یک مجتمع تجاری نیز در داخل خود دارد. فاز ۱ و ۲ دارای میدان تره بار نیز هستند. در فاز ۳ نیز مجتمع تجاری نگین اکباتان برای ساکنان شهر وجود دارد.

به طوری کلی می‌توان مهم‌ترین امکانات محله را این موارد نام برد:

  • پردیس سینمایی مگامال
  • خانه سلامت اکباتان
  • خانه اسباب‌بازی

مترو شهرک اکباتان تهران

حمل‌ونقل عمومی و مترو اکباتان

ساکنان شهرک برای حمل‌ونقل شهری دچار مشکل نیستند. چرا که مترو خط ۴ ایستگاهی به نام اکباتان دارد. البته ایستگاه‌های بیمه و ورزشگاه آزادی نیز به این محله دسترسی دارند. اتوبوس‌های اکباتان نیز برای رفت‌وآمد شهری در دسترس هستند. همچنین با ماشین‌های شخصی می‌توان از بزرگراه‌های لشگری، ستاری، باکری و شیخ فضل‌الله به این شهرک دسترسی داشت.

تصاویر شهرک

امکانات جالب‌توجه و معماری خاص بلوک‌های اکباتان، همیشه این شهرک را به محلی جذاب تبدیل می‌کند. در ادامه تصاویری از این محله زیبای تهران را مشاهده می‌کنید.

خیابان‌های مهم شهرک اکباتان

از آنجایی که شهرک اکباتان بلوک‌بندی شده، می‌توان به چند خیابان اصلی در این شهرک اشاره کرد. از جمله خیابان‌ها و محل‌های گذر مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میدان بسیج
  • خیابان‌راه‌آهن
  • خیابان ورزش
  • خیابان شکوری
  • خیابان صنایع هواپیمایی
  • بلوار ابوالقاسم بوذری

خیابان راه آهن با خیابان مخابرات موازی است. خیابانی که در شمال دو ورزشگاه راه آهن و پاس قرار دارد. به دلیل اینکه ورودی ورزشگاه به این خیابان باز می‌شود، در زمان مسابقه‌ها این خیابان حسابی شلوغ می‌شود. این خیابان نامش را از ورزشگاه راه آهن گرفته است. خیابان صنایع هوایی یک خیابان بلند در غرب فاز دو است. این خیابان دسترسی بلوک‌های غربی فاز دو به بقیهٔ محله‌های شهر را فراهم می‌کند. خیابان صنایع هوایی هم به آزادراه کرج و هم به جاده مخصوص کرج راه دارد. همسایهٔ غربی این خیابان، دیوارهای صنایع هواپیمایی ایران هستند که نامش روی خیابان مانده است.

خیابان های منتهی به اکباتان

قیمت املاک در اکباتان

کیفیت ساخت خانه‌ها در اکباتان و همچنین وجود فضای سرسبز در اطراف آن، مزیتی نیست که بتوان از آن چشم پوشید. از اواخر جنگ پای قشر مرفه به این شهرک باز شد. همین امر سبب شد قیمت املاک در این منطقه رو به گرانی برود. با توجه به آگهی‌‌های فروش آپارتمان در دیوار قیمت هر مترمربع (خرداد ۱۴۰۰) بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تخمین زده شده است. به عبارتی قیمت آپارتمان‌های شهرک اکباتان از سایر محله‌های اطراف این منطقه، بالاتر محاسبه می‌شود.



آگهی‌های فروش مسکونی اکباتان در دیوار



 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.