سالزگیتر؛ پایتخت فولکس واگن

معرفی مرکز تولید پیشرانه‌های 16 سیلندر بوگاتی در سالزگیتر آلمان به قلم مسیح فرزانه

0

احتمالاً هر وقت صحبت از بوگاتی و موتورهای عظیم‌الجثه ۱۶ سیلندرش می‌شود، فکرتان به سمت آتلیه شیک و لوکس این کمپانی در «مولشایم» فرانسه می‌رود. اما باید عرض کنم که اولین جایی که قلب موتورهای ۲ بلوکی ویرون و حالا شیرون با ترکیبی از دستان مهندسان خبره و ربات‌های آلمانی متولد می شود، کارخانه بسیار بزرگ گروه فولکس واگن در سالزگیتر (Salzgitter) در غرب وولفسبورگ است.

سالزگیتر مکانی است که از یک پمپ ساده فولکس پولو تا موتور پیچیدهٔ شیرون در آنجا جمع و تولید می‌شوند. در این کارخانه که بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع و دربرگیرنده ۸۶ خط تولید است، و از عمر آن بیش از چهل سال می‌گذرد، روزانه بیش از ۸۰۰ تامین‌کنندهٔ قطعه، نمونه‌های تولید شده خود را به آنجا ارسال می‌کنند تا خودروهایی از مجموعهٔ خانواده بزرگ فولکس واگن تولید شوند. این خودروهای تولیدی به صورت روزانه توسط ۲۵۰ تریلر حمل ویژهٔ خودرو و ۴۰ ریل خودرویی به بیرون انتقال داده می‌شوند تا در سراسر جهان به فروش برسند.

در سالزگیتر تنوع پیشرانه‌های تولیدی به ۷۰۰۰ مدل می‌رسد که دربرگیرندهٔ موتورهای دیزلی، بنزینی، ۳ و ۴ و ۶ و البته پیشرانه ۱۶ سیلندر بوگاتی است.

وسعت این کارخانه، یا بهتر است بگوییم سرزمین فولکس واگن که ۶۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و هرساله ۴۰۰ کارآموز نیز به جمع آن‌ها اضافه می‌شود، در حدی است که در واقع آن را ۱.۵ برابر بزرگتر از کشور متمولین و لوکس‌نشینان موناکو نشان می‌دهد! جایی که با قرار دادن مونت کارلو در قلب خود یکی از بازارهای مورد توجه بوگاتی است.

گروه فولکس واگن که یکی از بزرگترین کارآفرینان دنیاست، بر طبق آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، دارای ۸۰ هزار کارمند در ۶۱ کارخانه خود در ۴۶ موقعیت جغرافیایی متفاوت در دنیا است. سالانه طبق برنامه‌ریزی این رئال مادرید خودرویی (به دلیل تعدد تملک برندهای لوکس و گران چون بنتلی، پورشه، لمبورگینی، بوگاتی، دوکاتی و …) بین ۵ تا ۶ هزار فرصت شغلی از سوی گروه فولکس واگن تنها در سالزگیتر ایجاد می‌شود.

سالزگیتر؛ پایتخت فولکس واگنتوماس اشمال عضور هیئت مدیره و مدیرعامل بخش قطعات گروه فولکس واگن درمورد این مجموعه می گوید:

سال ۱۹۷۶ بود که اولین پیشرانهٔ دیزلی دراین کارخانه تولید شد. سپس در نقطع عطف بزرگی در سال ۲۰۰۵ بود که اولین موتور ویرون در آنجا به تولید رسید و ۲ سال پیش (یعنی سال ۲۰۲۰) ما تولید باطری قابل بازیافت خودرو را در اینجا آغاز نمودیم. از دههٔ ۱۹۷۰ تاکنون بیش از ۶۰ میلیون پیشرانه در این کارخانه تولید شده است.

جالب است بدانید فضایی در سال ۲۰۰۵ برای تولید موتور ویرون در نظر گرفته شده بود ۱۹ در ۶ متر بود که در طول هفته دو مهندس حرفه‌ای به صورت تمام وقت روی پیشرانه‌های بوگاتی کار می‌کنند و پس از اتمام سرهم کردن قطعات موتور، این پیشرانه به بخش دیگری برای تست هشت ساعته داینو رفته که سبب می‌شود این موتور گرسنه در همان پروسهٔ زمانی بیش از ۱۶۰۰ لیتر بنزین مصرف کند!

تایملاین کارخانه سالزگیتر از ابتدا تا سال ۲۰۱۹
تایملاین کارخانه سالزگیتر از ابتدا تا سال ۲۰۱۹

روی این موتورهای ۱۶ سیلندر بوگاتی دو توربوشارژ گردن کلفت نصب می‌شود و سپس، مرکز مدیریت موتور یا همان ECU آپدیت و سبب تولید قدرت موتوری حدود ۱۵۰۰ اسب بخار می‌شود. از آنجایی که قوانین کنترل کیفیت یا همان QC فولکس واگن بسیار با دقت و وسواس دنبال می‌شود، این داستان برای موتورهای بوگاتی با شدت بیشتری پیگیری شده و همان آزمایش ۳۰۰ هزار کیلومتری که روی مابقی پیشرانه‌های فولکس واگن انجام می‌شود بر روی پیشرانه ۱۶ سیلندر شیرون نیز صورت می‌گیرد.

همهٔ این داستان‌ها در راس خود یک چیز را نشان می‌دهد: مدیریت آلمان‌ها در صنعت، به‌ویژه خودروسازی، بی‌نظیر و مثال‌زدنی است و بهترین سرمشق برای خودروسازان ما!

آگهی‌های خرید و فروش خودرو فولکس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.