زندگینامه کارل بنز؛ موسس کمپانی مرسدس بنز

نگاهی به زندگی پدر خودروسازی جهان

0

برندهای بزرگ خودروسازی و شناخته شده امروز در دنیا اغلب داستان‌های جالب و خواندنی از زمان تاسیس و رشد خود دارند؛ به طوری که گاهی این روایت‌ها اگر به تایید رسمی بازماندگان و اسناد و شواهد نرسد باورش سخت می‌شود. برای مثال همانطور که در مطلب تاریخچه کمپانی فولکس واگن خواندیم آدولف هیتلر به‌نوعی موسس این شرکت بود.

باقی غول‌های بزرگ تولید خودرو که اکنون به ستون‌های اصلی این صنعت تبدیل شده‌اند داستانی جالب و خواندنی دارند. یکی از این برندها بدون شک مرسدس بنز است. شرکتی آلمانی و با کیفیت و مهارت در ساخت خودروهای سواری در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف که نام خود را از روی موسس نابغه‌اش، کارل بنز، گرفته است. 

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی به زندگینامه کارل بنز (پدرخودروسازی جهان) بیاندازیم و دستاوردهای او را با یکدیگر مرور کنیم.

تولد، کودکی و دوران تحصیل کارل بنز

«کارل فردریش مایکل ویلانت» در ۲۵ نوامبر سال ۱۸۴۴ در «مولبورگ» آلمان که منطقه‌ای نزدیک «کارلسروهه» است، بدنیا آمد. پدر او یک راننده لوکوموتیو بود و بعد از آنکه ازدواج والدینش رسمی شد طبق قانون وقت آلمان، فامیلی پدر که بنز بود نیز به نام او اضافه شد.

پدر کارل در دو سالگی او و بر اثر ذات‌الریه فوت شد و برای بزرگداشتش نام ویلانت به «کارل فردریش بنز» تغییر کرد. با وجود فقر و تلاش مادر، او توانست دوران مدرسه را پشت سر بگذارد و بعد هم به دانشگاه پلی‌تکنیک کارلسروهه رفت و در سال ۱۸۶۰ موفق به گذراندن آزمون ورودی مهندسی مکانیک شد و در ۱۹ سالگی فارغ‌التحصیل شد.

کارل بنز در ابتدا شغل‌های مختلفی از جمله طراحی برای یک شرکت ساخت ترازو، کار نقشه کشیدن در یک موسسه پل‌سازی و همچنین طراحی و اجرا در یک شرکت سازه‌های آهنی را امتحان کرد. او در همین شغل آخرش با همسر آینده خود به‌نام «برتا رینگر» آشنا شد که این آشنایی به خرید و ثبت کارخانه‌ ذوب آهن به‌نام «کارل بنز و اوت ریتر» انجامید و او و برتا چند وقت بعد در سال ۱۸۷۲ ازدواج کردند که حاصل این ازدواج ۵ فرزند شد.

اولین کارخانه و اولین اختراعات کارل بنز

در ادامه زندگینامه کارل بنز به مرور اولین ابداعات او می‌پردازیم. بعد از اینکه سهام کل کارخانه ذوب آهن و مکانیک ریتر را توسط خود و همسرش خرید، شروع به طراحی و اختراع موتورهای دو زمانهٔ بنزینی برای خودروها کرد و بالاخره در سال ۱۸۷۹ حق ثبت اولین اختراعش در این حوزه را کسب کرد.

با تغییر کاربری کامل کارخانه و بعد از موفقیت در اختراع موتورش، بنز خیلی زود نبوغ خود در طراحی سیستم تنظیم سرعت، احتراق با استفاده از باتری، کاربراتور، شمع، کلاچ و گیربکس و تعویض دنده و همچنین رادیاتور را در عرصهٔ خودروسازی نشان داد. بعد از ثبت این ایده‌ها، اما بانک‌هایی که به شرکت او وام داده بودند کارل و برتا را مجبور کردند هر دو کارخانه خودروسازی و ذوب آهن را ادغام کند چرا که هزینه‌هایشان بالا بود.

برتا بنز همسر کارل بنز
تصویری از برتا بنز (همسر کارل)

کارل برای رهایی از این مشکل با دو نفر دیگر شریک شد و شرکتی با نامی جدید برای گروه چهار نفره خود ثبت کردند تا حمایت بانک‌ها را همچنان داشته باشند. اما بعد از این تغییرات، بنز از تنها ۵ درصد سهم خود در بین گروه و همچنین عنوان نمادین «مدیر اجرایی» ناراضی بود و در نهایت، در سال ۱۸۸۳ از آنها جدا شد.

بعد از این جدایی، او به یک کارگاه تعمیر دوچرخه متعلق به «مکس رز» و «فردریش ویلهلم ابلینگر» در «مانهایم» پیوست و با ایده‌های خود توانست آنها را مجاب کنند که شرکتی به‌نام «Benz & Cie» ثبت کنند که هدفشان تولید موتورهای استاتیک گازی برای خودرو بود.

موفقیت اولیه‌شان باعث شد کارل به علاقه و رویای قدیمی‌اش، یعنی طراحی کالسکه‌هایی بدون نیاز به اسب، روی بیاورد. برای این کار، چرخ‌های فلزی را جایگزین چرخ‌های چوبی کرد و با یک موتور چهار زمانه که در عقب کابین کالسکه نصب شد و به خنک‌کننده هم مجهز بود، در حالی‌که نیروی محرکه با استفاده از دو زنجیر به چرخ‌های عقبی منتقل می‌شد، توانست اولین وسیلهٔ نقلیهٔ خود به‌نام «پتنت موتور واگن بنز» را در سال ۱۸۸۵ ثبت کند.

موتور واگن اولین خودروی اختراعی جهان
موتور واگن، اولین خودروی اختراعی جهان

این آفرینش، اولین خودروی اختراعی گازی در تاریخ نام گرفت. این مدل در ابتدا مشکلاتی در بخش کنترل و هندلینگ داشت، اما کارل که راه خود را پیدا کرده بود ۴ سال روی بهبود آن زمان گذاشت. سرانجام در سال ۱۸۸۹ اولین تولیدات موتور واگن بنز به دست مشتریان رسید و حتی برای آن تبلیغ هم کرد که باعث شد این محصول به‌طور رسمی به اولین خودرویی در تاریخ تبدیل شود که برای فروش آن تبلیغ شده است.

موتورواگن ابتدا فقط دو دنده داشت و بعد از اضافه شدن همسر کارل به کمپانی، او پیشنهاد داد دندهٔ سومی هم برای سربالایی‌های تپه‌های کم‌شیب (که آن روزها کم هم نبودند) در نظر گرفته شود. کارل در نسخه‌های بعد، این دنده را هم اضافه کرد و البته در همان نسل به اختراع لنت ترمز هم رسید.

گسترش و پیشرفت کمپانی بنز

با رشد خوب کارخانه «بنز و سای»، تقاضا زیاد شد و آن‌ها ساختمان دیگری برای تولید خریدند و کارخانه جدیدی به‌راه انداختند و تعداد کارمندانشان هم از ۵۰ به ۴۳۰ نفر رسید.

در اواخر قرن ۱۹، کمپانی بنز و شرکایش با تولید بیش از ۵۷۰ خودرو بزرگترین تولیدکننده اتومبیل در دنیا بودند. این گسترش در سطح مدیریتی و سرمایه‌گذاری هم اتفاق افتاد و بعد از اضافه شدن چند سرمایه‌گذار، مدیران جدید پیشنهاد دادند که خودرویی با قیمت ارزان هم تولید کنند که به مدل «ویکتوریا» رسیدند.

بنز ویکتوریا
تصویری از بنز ویکتوریا که همچنان سالم است

ویکتوریا در آن زمان تنها ۱۸ کیلومتر در ساعت سرعت داشت. در سال ۱۸۹۵ بنز توانست اولین کامیون خود را بسازد و بعد از آن هم طبق تقاضای شرکتی، اولین اتوبوس‌های انجینی تاریخ را تولید کرد.

در سال ۱۸۹۶ کارل بنز حق اختراع اولین موتور فلت برای خودروها را ثبت کرد. این موتورها ۴ سیلندر داشتند و برای اولین بار از پیستون‌های مخالف زمان‌بندی باهم استفاده می‌کردند که به این ترتیب حرکتشان متعادل می‌شد و این مدل به موتورهای غیر افقی هم معروف شدند. تکنولوژی و طراحی که امروزه پورشه و سوبارو همچنان از آن استفاده می‌کنند.

مرسدس بنز ولو
بنز مدل Velo

در سال ۱۸۹۸ بنز در لندن مدل «Velo» را معرفی کرد و این محصول جزو اولین تولیداتی شد که پای به عرصهٔ مسابقات اتومبیلرانی اسپرت گذاشت. موفقیت‌های کمپانی ادامه داشت تا اینکه گروه مدیران «بنز و سای» بدون مشورت با کارل چند طراح فرانسوی استخدام کردند. در واقع، علاقهٔ یکی از مدیران به طراحی‌های فانتزی فرانسوی دلیل این حرکت بود و بنز نیز به خاطر این بی‌احترامی و بعد از درگیری و بحثی شدید، در سال ۱۹۰۳ از مدیریت تیم طراحی کمپانی اعلام کناره‌گیری کرد.

هر چند که بعد از ادغام با کمپانی «DMG» همچنان به‌عنوان مدیر اجرایی و رییس شرکت تا سال ۱۹۲۶ باقی ماند و تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۲۹ هم در کمپانی تازه نام گرفته «دایملر-بنز» عضو هیئت مدیره و یکی از بنیانگذاران اصلی آن بود.

سال ۱۹۰۴ فروش شرکت بنز به حدود ۳۵۰۰ خودرو در سال رسید و همچنان پیشتاز این عرصه بودند. در سال ۱۹۰۹، بنز و سای خودروی «بلیتزن» مسابقه‌ای را معرفی کردند که با ثبت سرعتی در حدود ۲۲۶ کیلومتر به‌عنوان سریع‌ترین ساختهٔ دست بشر که حتی از هواپیما و هر ماشین دیگری سرعت بیشتری داشت، شناخته می‌شد و این رکورد بین خودروها تا ۱۰ سال باقی ماند.

 کمپانی «بنز و پسران»

بیوگرافی کارل بنز در این مقطع وارد مرحله جدیدی می‌شود؛ جایی که او همزمان با حفظ سمت مدیر «بنز و سای»، به‌همراه همسر و پسرش «اوژن» با سرمایهٔ شخصی و در سال ۱۹۰۶ شرکتی دیگر با هدف ساخت اتومبیل و موتورهای بنزینی به نام «بنز و پسران» ثبت کرد.

کارل بنز در دوران کهنسالی
تصویری از کارل بنز سالخورده

آن‌ها خط تولید مستقل خود از بنز و سای را راه‌اندازی کردند و تولیدات آن‌ها به خاطر کیفیت خوب خود در بین رانندگان تاکسی لندن محبوب شد. در سال ۱۹۱۲، او تمام سهم خود را به پسرانش سپرد و از شرکت بیرون آمد.

در نوامبر ۱۹۱۴، کارل بنز که تولد ۷۰ سالگی‌اش را را جشن گرفته بود از سوی دانشگاه کارلسروهه دکترای افتخاری دریافت کرد. در سال ۱۹۲۳ و آخرین سال تولید بنز و پسران، ۳۵۰ خودرو تولید و فروخته شد.

تولد مرسدس بنز

در سال ۱۹۲۶ در پی مشکلات عدیدهٔ مالی و تورم و بحران اقتصادی آلمان در آن زمان، که به هر دو شرکت بنز و سای و همچنین DMG ضربه زد، آن‌ها با هم توافق کردند که ادغام شوند. بعد از مذاکرات و توافق بین دو گروه مدیریتی که کارل نقش مهمی در آن داشت، تصمیم بر این شد که تمام دانش و مهارت‌های خود را در اختیار هم بگذارند.

نام کمپانی جدید به «دایملر-بنز» تغییر کرد و قرار شد تمامی محصولات تولیدی‌شان نام «مرسدس بنز» داشته باشند. نام مرسدس از روی اسم دختر «امیل ژلینک» گرفته شد که از طراحان و مدیران اصلی کمپانی دایملر بود.

بعد از این تصمیم و در سال بعد، تولید و فروش دایملر-بنز سه برابر و به نزدیک ۸ هزار خودرو رسید و خط تولید کامیون‌های دیزلی هم راه‌اندازی شد. یکسال بعد مدل سواری کلاسیک و معروف «مرسدس بنز SSK» که در زمان خود شیک و عالی حساب می‌شد و به یکی از آیکون‌های تاریخ خودروسازی تبدیل شده است، رونمایی و ارائه شد.

مرگ

در ۴ آپریل ۱۹۲۹، کارل بنز در ۸۴ سالگی در خانهٔ خود درگذشت. برتا، همسر کارل، تا ۱۵ سال بعد و زمان مرگش در همانجا زندگی کرد و فرزندان و باقی اعضا نیز تا ۳۰ سال در آن خانه اقامت داشتند. خانهٔ کارل بنز، امروز به یک مکان گردشگری و اثری باستانی تبدیل شده و به‌عنوان یک مرکز علمی در صنعت خودروسازی از آن استفاده می‌شود.

در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد. شما می‌توانید از طریق لینک زیر به جدیدترین قیمت خرید و فروش خودروهای مرسدس بنز در کشور را مشاهده کنید:

آخرین آگهی‌های خرید و فروش خودروی مرسدس بنز

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.