چقدر میدان ولیعصر تهران و محله‌های اطراف آن را می‌شناسید؟

0

یکی از میدان‌های قدیمی شهر تهران، در قلب پایتخت و درست در مسیر شاهراه ارتباطی جنوب به شمال تهران، میدان ولیعصر نام دارد. میدانی که اکنون جزو پرترددترین و شلوغ‌ترین نقاط شهر تهران محسوب می‌شود. این میدان در مسیر سه خیابان ولیعصر در شمال و جنوب، کریم خان زند در شرق و بلوار کشاورز در غرب قرار گرفته است. از آنجایی که در این خیابان امکانات مناسب از قبیل امکانات رفاهی، آموزشی و خدماتی برای ساکنان فراهم شده، جزو محله‌های پر تراکم شهر تهران شناخته می‌شود. این میدان دارای مترو بوده و دسترسی به آن از طریق خط ۳ و ۶ مترو شهری امکان‌پذیر است. همچنین اتوبوس‌های تندرو راه‌آهن به تجریش نیز در این میدان توقف دارند. علاوه بر این، اتوبوس‌های صادقیه و کوی نصر از این محل گذر می‌کنند و دسترسی از این محل به سایر نقاط را آسان کرده‌اند. از جمله آثار تاریخی اطراف محلهٔ میدان ولیعصر، مدرسه البرز است. مدرسه‌ای که قدمتی دیرینه دارد و اکنون بخشی از زمین آن در دانشگاه امیرکبیر قرار دارد. در این محله دسترسی به بیمارستان‌های مختلف، مراکز آموزشی و مراکز خرید بسیار سریع بوده و به همین دلیل برای سکونت بسیار مناسب است.

میدان ولیعصر تهران کجاست؟

قدم ‌می‌گذاریم در یکی از شلوغ‌ترین و قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تهران، میدان ولیعصر (عج). میدانی با طراحی متفاوت که درست در ۶ کیلومتری شمال میدان راه‌آهن تهران قرار دارد و یکی از ۴ میدان اصلی خیابان ولیعصر محسوب می‌شود. این میدان که شاهراه و نقطه اتصال شرق و غرب تهران و جنوب و شمال آن است، از جمله پرترددترین میدان‌های شهر تهران شناخته می‌شود. میدانی که تراکم جمعیتی بالایی داشته و گذر هر پایتخت‌نشینی حداقل یکبار به آن افتاده است. این میدان در خیابان قدیمی و مهم شهر، یعنی خیابان ولیعصر قرار دارد. در سمت شرق آن، خیابان کریم خان زند و در سمت غرب، بلوار کشاورز واقع شده است.

این میدان ۴ محله زیر را به هم متصل می‌کند:

  • بهجت‌آباد
  • کشاورز
  • وصال شیرازی
  • ولیعصر

میدان مهم پایتخت، با اتصال خطوط مترو و اتوبوس‌های تندرو شهری به یکدیگر قلب تپندهٔ تهران بزرگ محسوب می‌شود. این میدان، مرکز انواع فروشگاه‌های مختلف پوشاک و لوازم الکترونیک بوده و در گوشه و کنار آن بوی عطر خوب قهوهٔ دم‌کرده یا سیب‌زمینی سرخ شده به مشام می‌رسد!

جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی میدان ولیعصر

نقشه میدان ولیعصر

اگر به دنبال این هستید که خیابان ولی عصر تهران کجاست و موقعیت آن در نزدیکی میدان ولیعصر چگونه است، تصویر زیر شما را راهنمایی می‌کند. این تصویر موقعیت میدان و خیابان ولیعصر و محله‌های اطراف را به‌خوبی نشان می‌دهد.

تاریخچه میدان ولیعصر

بخش‌های مرکزی شهر تهران تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. به خصوص محله‌هایی که در دوره حکومت قاجار و پهلوی مورد توجه بوده مانند میدان ولیعصر. محله‌ای که در بخش جنوبی آن، حصار ناصری قرار دارد و در زمان پهلوی، معروف به میدان ولیعهد بود؛ اما اکنون نام آن به میدان ولیعصر تغییر کرده است.

تاریخچه میدان ولیعصر تهران شنیدنی است. این محله و منطقه، در زمان پادشاهان قاجار تفرجگاه‌ شاه و درباریان بوده و در زمان پهلوی محل گذر رضا شاه از کاخ مرمر به کاخ سعدآباد بوده است. میدانی که در قدیم از ساخت‌وسازهای متراکم، شلوغی و تردد در آنجا خبری نبود؛ اما به تدریج به یکی از میدان‌های اصلی شهر تبدیل شد. میدانی که اکنون حال‌وهوای آن تغییر کرده و خبری از آن میدان مسطح با دو حوض آبی که در عکس‌ میدان ولیعصر تهران قدیم نمایی از آن مشخص بود، به چشم نمی‌خورد. جای آن حوض‌ها را را پلازای میدان ولیعصر گرفته است. پلازایی که محل عبور و مرور افراد پیاده در زیر شهر تهران است و خطوط مترو ۳ و ۶ را به یکدیگر متصل می‌کند. این گودال چندین طبقه، با معماری منحصر به فرد، محلی برای گذر عابران پیاده است تا از شلوغی و تردد تاکسی‌های زرد و سبز به آن پناه برده و از تماشای آسمان آبی بالای سرشان لذت ببرند.

ازجمله قدیمی‌ترین بناهای تاریخی در اطراف این میدان، مدرسه البرز است. مدرسه‌ای که نام آن در قدیم کالج آمریکایی‌ها بوده و در سال ۱۲۵۲ در تهران تاسیس شد. این مدرسه بعد از دارالفنون از نهادهای مهم آموزشی کشور محسوب می‌شد و دارای ۴۵ هزار متر مربع مساحت است. مساحتی که اکنون بخشی از آن به دانشگاه صنعتی امیرکبیر اختصاص یافته است. بنای اصلی ساختمان را معماری تفلیسی ساخته و ساختمان علوم آن در زمره آثار ملی ایرانی، شناخته می‌شود.

کلیسای سرکیس مقدس نیز جزو بناهای تاریخی مربوط به پهلوی، در این منطقه قرار دارد. کلیسایی که در سال ۱۳۵۲ و در خیابان کریم‌خان زند نرسیده به میدان ولیعصر ساخته شد و سبک معماری جالبی دارد. از آنجایی که در دهه ۱۳۲۰ ارامنه در محله بهجت آباد در ضلع شمالی این میدان مستقر شدند، این کلیسا و کلیسای انجیلی ارامنه در اطراف این محله ساخته شد. جالب است بدانید منزل عبد‌الحسین زرین‌کوب، تاریخ‌نگار برجسته ایرانی در محدوده شمالی میدان ولیعصر در حوالی محله بهجت آباد قرار دارد.

میدان ولیعصر تهران

امکانات محلی

اگر به تازگی ساکن تهران شده‌اید یا اطلاعی از محله‌های اطراف میدان ولیعصر ندارید، ممکن است با سوالات مختلفی مواجه شوید. مانند اینکه ولیعصر منطقه چند تهران است. در پاسخ باید گفت میدان ولیعصر جزو منطقه ۶ تقسیمات شهری تهران است و در محدوده ۴ محله این منطقه قرار دارد. بنابراین اگر به دنبال این هستید که میدان ولیعصر تهران کجاست باید بگوییم این میدان در خیابان ولیعصر، تقاطع بلوار کشاورز و خیابان کریم خان زند قرار دارد. این میدان محل عبور و مرور افرادی است که برای تحصیل، درمان، خرید یا تفریح در تهران تردد می‌کنند. زیرا در اطراف این میدان بیمارستان‌های مهم، دانشگاه، پارک و مراکز خرید مطرحی قرار گرفته است. از مراکز و امکانات مهم اطراف می‌دان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمارستان‌ها

  • بیمارستان فیروزگر و صدر واقع در ضلع جنوب شرقی میدان
  • بیمارستان کودکان تهران واقع در خیابان طالقانی نرسیده به میدان
  • بیمارستان ساسان و بیمارستان پارس واقع در ضلع غربی میدان
  • بیمارستان ۱۵ خرداد و بیمارستان آبان واقع در ضلع شرقی میدان

داروخانه‌ها

  • داروخانه دکتر هوشمند
  • داروخانه فوتون
  • داروخانه دکتر موحد
  • داروخانه نلسون
  • داروخانه تافتاچی

دانشگاه‌های و مراکز آموزشی

  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دبیرستان البرز
  • دانشکده هنر دانشگاه تهران
  • حوزه علمیه رفیعه المصطفی
  • دبیرستان فرزانگان یک

مساجد

  • مسجد ولیعصر (عج)
  • مسجد مصلی نور
  • مسجد قدس
  • مسجد موسی‌ابن جعفر (ع)

مراکز خرید

در این محله، مراکز خرید زیادی نیز به چشم می‌خورد. بنابراین اگر کسی از شما پرسید میدان ولیعصر تهران کجاست باید بگویید جایی که مراکز خرید متعدد و متنوع در آنجا به چشم می‌خورد. میدانی پر از مغازه‌ها و دکه‌های فروش پوشاک و خرده‌ریز‌های مربوط به خانه. از جمله این مراکز خرید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاساژ اهدا (مخصوص پوشاک)
  • مرکز خرید کیمیا
  • مرکز خرید نگین ولیعصر
  • مجتمع تجارت ایرانیان
  • مرکز خرید کیش

سینماها

سینما قدس میدان ولیعصر

در حوالی میدان، سینماهای قدیمی به خوبی خودنمایی می‌کند. سینماهایی که حال‌وهوای تماشای فیلم در آن‌ها دلچسب است. سینما استقلال و سینما قدس از نزدیکترین سینماها به این منطقه و محله هستند.

مراکز تفریحی و خوراکی

ناگفته نماند که در این محل، رستوران‌ها و کافی شاپ‌های زیادی دیده می‌شوند. از جمله معروف‌ترین کافه‌های این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کافه آن
  • کافی‌شاپ وصال
  • کافی‌شاپ هیچ
  • ایل کافه
  • کافه گلایل

سفره‌خانه سنتی سیب، آقا بزرگ، شقایق و شالیزار نیز از جمله سفره خانه‌‌های محبوب این محله هستند. سفره‌خانه‌هایی که در کنار کافی‌شاپ‌های مدرن، فضای این محله را متغیر کرده و سکونت در آن را برای هر نوع سلیقه‌ای آسان می‌کند.

دیوار املاکقیمت خانه در میدان ولیعصر

میدان ولیعصر و خیابان‌های اطراف آن از جمله خوش دسترس‌ترین محله‌های شهر تهران محسوب می‌شوند. در اطراف این محله دسترسی به مراکز خرید و وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار ساده و آسان است. به همین دلیل با با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم، قیمت مسکن تحت تاثیر این دسترسی قرار گرفته و در این محله انواع املاک مختلف از قبیل نوساز، کلنگی و تجاری به چشم می‌خورد.

قیمت حدودی هر مترمربع پارتمان در این محله (مهر ۱۴۰۰) بر اساس نوع امکانات ملک و سال ساخت آن بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است. البته املاکی نیز در این محله مشاهده ‌می‌شود که به دلیل شرایط ویژه ساخت، تا متری ۶۰ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد.

آگهی‌های اجاره مسکونی میدان ولیعصر را اینجا ببینید

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

گالری عکس میدان ولیعصر تهران

در گالری زیر می‌توانید نمایی از این میدان معروف را همراه با امکانات شهرنشینی و بافت ساختمان‌ها مشاهده کنید.

حمل‌ونقل عمومی

بی جا نیست اگر بگوییم میدان ولیعصر شاهرگ ارتباطی قلب تهران محسوب می‌شود. میدانی که در مرکز شهر واقع شده و شمال را به جنوب و غرب را به شرق متصل می‌کند. به همین دلیل از هر کجای تهران، دسترسی به این محله میسر بوده و با وجود ترافیک و شلوغی، با مترو و اتوبوس‌های تندرو دسترسی سریع به این محل ممکن شده است. در مرکز این میدان، ایستگاه مترو میدان ولیعصر قرار دارد. مترویی که خط ۳ و ۶ از آن عبور می‌کند. علاوه بر این، خط اتوبوس تندرو راه‌آهن به تجریش از این محل می‌گذرد. از طرفی اتوبوس‌های پل نصر، صادقیه و کریم خان نیز به این میدان دسترسی آسانی دارند. به همین دلیل ساکنان این محله، مشکلی از بابت جابه‌جایی با وسایل نقلیهٔ عمومی به نقاط مختلف شهر نخواهند داشت.

خیابان‌های مهم میدان ولیعصر

میدان ولیعصر تقاطع سه خیابان مهم بوده که اصلی‌ترین آن، خیابان ولیعصر است. خیابانی که ۱۸ کیلومتر طول دارد و هویت آن در کنار درختان بلند چنار، مغازه‌های رنگارنگ و همچنین شلوغی و ترافیک، شکل می‌گیرد. این خیابان در سمت شمالی و جنوبی میدان قرار گرفته و جزو خیابان‌های مهم شهر تهران محسوب می‌شود.

خیابان دیگر، بلوار کشاورز است. بلواری سرسبز و زیبا که خنکی و نسیم دلنشین‌اش را باید مدیون پارک لاله و درختان بلند این بلوار دانست. خیابان کریم‌خان زند نیز دیگر خیابان مهم این منطقه، در ضلع شرقی میدان قرار گرفته که مرکز طلافروشی‌ها و انتشارات مختلف است. نام این خیابان، همچنان پس از انقلاب ۱۳۵۷ به قوت خود باقی‌مانده و تغییری نکرده است.

از دیگر خیابان‌های مهم محدوده میدان ولیعصر، خیابان حافظ و فلسطین است که هر دو در موازات خیابان ولیعصر قرار دارند. از آنجایی که اطراف میدان جزو نقاط مهم و مرکزی شهر تهران است، تمامی کوچه‌های آن نیز مهم بوده و برای سکونت مناسب هستند. زیرا دسترسی خوبی به دیگر نقاط شهر دارد و امکانات رفاهی، خدماتی و درمانی آن مناسب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.