هر آنچه باید درباره کد رهگیری املاک و روش‌های استعلام آن بدانید

این مطلب در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ به‌روز شده است

29

کد رهگیری املاک یکی از موارد نسبتا الزامی در معامله ملک محسوب می‌شود که مزایای بسیاری را برای طرفین به‌همراه دارد. با دریافت این کد، از بسیاری از جرایم مربوط به معامله ملک جلوگیری می‌شود. همچنین با داشتن آن می‌توان مواردی مانند بدهی به بانک یا شهرداری را برای هر ملک، استعلام کرد. در این مقاله، با کد رهگیری و چگونگی دریافت آن آشنا می‌شوید. همچنین در ادامه، نحوه استعلام کد رهگیری و مزایای دریافت آن را شرح می‌دهیم.

کد رهگیری املاک چیست؟

در گذشته تمام معامله‌های املاک به‌صورت دست‌نویس در بنگاه‌ها انجام می‌شد. امروزه و با قوانین جدید، قراردادها و قولنامه‌های دست‌نویس دیگر اعتبار کافی ندارند. دولت در سال ۱۳۸۷ و با هدف ایجاد امنیت در قراردادهای ملکی و همچنین دریافت گزارش و آمار از معامله‌ها و قیمت آن‌ها، بخشنامه‌ای با موضع کد رهگیری صادر کرد.

بر مبنای بخشنامه جدید، مشاوران باید تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی اعم از قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در سامانه هوشمند معاملات مسکن (که به‌نام سامانه کد رهگیری هم شناخته می‌شود) ثبت و کد مربوطه را دریافت کنند.

دریافت کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی مانند خرید و فروش یا رهن و اجاره برای مشاور املاک اجباری بوده و به هیچ وجه صدور این کد اختیاری نیست. همچنین طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای ارائه کد رهگیری از متعاملان هزینه‌ای دریافت کند.

برای خرید خانه اینجا کلیک کنید

مراحل دریافت

با توجه به توضیحات بالا اگر قصد دریافت کد رهگیری در هنگام تنظیم قرارداد جدید را دارید باید تمام مشخصات قرارداد یا قولنامه و ملک از طریق اینترنت و به وسیله مشاور املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شود. همان‌طور که گفته شد، دریافت کد رهگیری برعهده مشاور املاک است و تنها مشاورانی امکان دریافت کد را دارند که در سامانه ثبت معاملات، ثبت‌نام کرده باشند.

سامانه کد رهگیری املاک

برای دریافت کد رهگیری قرارداد املاک باید در زمان ثبت قرارداد در دفتر مشاور، اصل مدارک هویتی شامل کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به‌همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار بگیرد. مدارک مالکیت می‌تواند به‌صورت سند، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه شود. همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه هم باید به مشاور ارائه شوند. تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری است.

در زمان ثبت قرارداد باید دو شاهد حضور داشته باشند. هر طرف قرارداد، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود دارد که مدارک شناسایی آن‌ها هم برای دریافت کد رهگیری الزامی است.

پس از پر کردن فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌کند. بعد از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه نزد طرفین معامله می‌ماند. در بالای برگه‌های قرارداد، یک بارکد دوبعدی (کد QR) وجود دارد که شامل مشخصات معامله (آدرس دقیق ملک، نام خریدار و فروشنده، نام مالک و مستأجر) بوده و به وسیله بارکد خوان قابل خواندن است.

برای دیدن جدیدترین آگهی‌های فروش و اجاره املاک، اینجا کلیک کنید

کد رهگیری اجاره نامه چند رقمی است؟

کد رهگیری اجاره نامه مانند دیگر انواع معامله املاک یک عدد ۱۳ رقمی است که بعد از ثبت قرارداد در سامانه، از طریق پیامک برای طرف‌های قرارداد ارسال می‌شود. این عدد ۱۳ رقمی برای پیگیری‌های بعدی و همچنین دریافت گزارش از بدهی‌های ملک مورد معامله، کاربرد پیدا می‌کند. کد رهگیری املاک در سمت چپ برگه چهارم مبایعه نامه چاپ شده است.

هزینه دریافت کد رهگیری

همان‌طور که گفته شد، آژانس مشاوره املاک برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری نباید هزینه‌ای از طرفین معامله دریافت کند. البته سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری املاک سال ۹۹ را برای مشاوران، طبق جدول زیر اعلام کرده است که از آژانس و در هنگام ثبت قرارداد، دریافت می‌شود.

برای مشاهده آخرین تعرفه، می‌توانید به صفحه تعرفه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه کنید.

نوع قراردادمبلغ
مبایعه نامه۱۰۰،۰۰۰ ریال
اجاره نامه۵۰،۰۰۰ ریال
اجاره به شرط تملیک۱۰۰،۰۰۰ ریال
انتقال سرقفلی۱۰۰،۰۰۰ ریال
پیش فروش۱۰۰،۰۰۰ ریال
وقف۰ ریال
هبه۰ ریال
صلح۰ ریال
واگذاری تعاون مسکن/ انبوه ساز۱۰۰،۰۰۰ ریال
قراردادهای ۱۰۰% دولتی۱۰۰،۰۰۰ ریال
حکم قضایی۱۰۰،۰۰۰ ریال
قراردادهای غیر رسمی قبل از ۱۳۸۷/۱۱/۱۱۰۰،۰۰۰ ریال
قراردادهای غیر رسمی بعد از ۱۳۸۷/۱۱/۱۱۰۰،۰۰۰ ریال
قراردادهای توافقی۱۰۰،۰۰۰ ریال
معاوضه ملک۱۰۰،۰۰۰ ریال

طبق اعلام سامانه ثبت معاملات، مالیات بر ارزش افزوده کلیه موارد بالا ۰ ریال است.

استعلام کد رهگیری

برای استعلام کد رهگیری می‌توانید با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی و کد رهگیری ۱۳ رقمی صحت قرارداد را بررسی کنید.

برای استعلام از طریق سامانه کد رهگیری، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا وارد سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شوید.

۲- از منوی خدمات، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید.

۳- در صفحه جدید، کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری را به‌همراه کد امنیتی وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید.

۴- درصورت صحت اطلاعات، قرارداد مورد نظر نمایش داده می‌شود و می‌توانید یک نسخه از آن را را چاپ کنید.

اسعلام کد رهگیری املاک

برای چک کردن کد رهگیری ازطریق پیامک باید کد ملی یکی از طرفین قرارداد و کد رهگیری را به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ ارسال کنید. در متن پیامک، اطلاعات را به‌صورت زیر از چپ به راست وارد کنید:

  • کدملی#کدرهگیری

(ابتدا کد رهگیری ۱۳ رقمی، سپس علامت # و درنهایت کد ملی)

ارسال پیامک استعلام هزینه‌ای برای شما ندارد، البته برای هر بار دریافت پاسخ استعلام، ۲۰۰ تومان هزینه برای سیمکارت اعمال می‌شود.

مزایای دریافت کد

دریافت کد رهگیری به منزله ثبت رسمی یک قرارداد املاک است و مزایای بسیاری را برای طرفین معامله به‌همراه دارد. در ادامه، تعدادی از مزایای این کد قانونی املاک را بررسی می‌کنیم.

۱- تضمین امنیت معامله
مهم‌ترین مزیت دریافت کد رهگیری املاک این است که بعد از ثبت قرارداد و دریافت آن، فروشنده نمی‌تواند ملک را به چندین نفر بفروشد. درواقع سامانه استعلام کد رهگیری به مشاوران املاک و مشتریان کمک می‌کند تا آخرین شرایط فروش یا اجاره ملک را مشاهده کنند. به همین دلیل به محض ثبت اطلاعات ملک در سامانه و صدور کد رهگیری، تمام آژانس های املاکی که به این سامانه متصل هستند می‌توانند فروخته یا اجاره داده شدن ملک را بررسی کنند.

۲- پیگیری راحت
همه مبایعه‌نامه‌ها یا اجاره‌نامه‌هایی که دارای کد رهگیری هستند را می‌توان مورد بررسی قرار داد و درصورت بروز هرگونه مشکل، به‌راحتی آن را در مراجع قانونی پیگیری کرد.
همچنین می‌توانید وضعیت ملک را در طرح‌های شهرداری مورد بررسی قرار دهید تا با اطمینان خاطر بیشتری معامله‌ را انجام دهید.

۳-  تخلیه به موقع ملک
اگر شما صاحب‌خانه هستید و اجاره‌نامه‌ای دارای کد رهگیری املاک تنظیم کرده‌اید، امکان تخلیه قانونی ملک را در اختیار دارید. شما با استناد به قرارداد اجاره و کد رهگیری به‌راحتی می‌توانید در موعد مقرر ملک خود را از مستأجر تحویل بگیرید و در صورت امتناع مستاجر، به سرعت حکم تخلیه صادر می‌شود.



اجاره خانه

۴- جلوگیری از فسخ قرارداد توسط فروشنده
برخی اوقات و به دلایلی مانند افزایش قیمت ملک، فروشنده در هنگام انتقال سند در دفترخانه، درخواست پول بیشتر یا حتی فسخ قرارداد را مطرح می‌کند. نکته مهم اینکه با داشتن کد رهگیری املاک فروشنده به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند معامله را فسخ یا پول بیشتری طلب کند.

۵- پیگیری عدم دریافت مبلغ معامله
در صورتی که در دریافت مبلغ معامله با مشکل مواجه شوید به وسیله کد رهگیری می‌توانید موضوع را در مراجع قانونی پیگیری کنید.

۶- لازم برای ساکنان محدوده طرح ترافیک
ساکنان شهرهای بزرگ با قوانین محدوده طرح ترافیک، می‌توانند از مزیای کد رهگیری برای عبور و مرور به طرح استفاده کنند. برای دریافت امتیازهای عبور و مرور مخصوص ساکنان طرح ترافیک، حتما به قرارداد خرید یا اجاره با کد رهگیری نیاز خواهید داشت.

اکنون با دانستن این نکته که دریافت کد رهگیری املاک الزامی است اگر قصد خرید و فروش یا اجاره ملکی را داشته باشید، نسبت به دریافت آن حساسیت بیشتری خواهید داشت. فراموش نکنید که با دریافت کد رهگیری از مشکلات احتمالی آینده تا حد بسیار زیادی جلوگیری به‌عمل می‌آورید.

 

29 نظرات
  1. تجهیزیار می‌گوید

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

  2. عادل بابایی می‌گوید

    سلام
    بندهای ۳و۴و۵ هیچ ارتباطب به داشتن کد رهگیری ندارد فقط کافی است یک قرارداد معتبر داشته باشید تا امکان پی گیری موارد مذکور برای مالک به وجود بیاید حتی الزامی به تنظیم قرارداد در بنگاه املاک نیست
    اینجانب وکیل پایه یک دادگستری می باشم
    از مسولین سایت معتبر دیوار انتظار میرود قبل از انتشار چنین مطالبی حداقل با یک حقوقدان خبره مشورت نمایند

    1. حمید می‌گوید

      سلام آقای بابایی..ی سوال دارم خدمتتون..من ی زمین فروختم مقداری از پولو خریدار گفت بعداز گرفتن کد رهگیری می پردازم اما الان هرکار میکنم پولو نمیده..بنظر شما چکار کنم؟میشه اعتراض کنم روی پرونده ش؟لطفا راهنمایی بفرمایید..مرسی

    2. علیرضا می‌گوید

      سلام وقت بخیر.راهی هست که بشه واسه سه سال گذشته کد رهگیری گرفت؟من تمام اجاره نامه هام دست نویس بودند و الان احتیاج دارم به کد رهگیری هاش.

      1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

        سلام و عرض وقت بخیر
        پیشنهاد می‌کنم ازطریق سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و بخش مشاوران املاک مجاز، یک مشاور مجاز نزدیک به محل خود پیدا و برای درخواست، از مسیر مشاور املاک اقدام کنید.

    3. گنجی پور می‌گوید

      در دادگاه، چنانچه قرارداد شفاهی منعقده بین طرفین نیز اثبات شود . کافی است . اما مشکل اینجاست که طرفین معامله هرکدام حرفی میزنند و ادعای دارند که اثبات ان برای دادگاه به اسانی میسر نیست . فلذا بهترین کار ثبت قراردادهای منعقده بین طرفین در مرجعی معتبر است . این مرجع میتواند دفترخانه اسناد رسمی باشد یا سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور.

  3. منصور می‌گوید

    مطلب کاملا مفیدی بود خصوصا به خاطر اینکه کمتر سایتی همچین اطلاعاتی رو در اختیارمون قرار میده با تشکر از سایت دیواز

  4. رامین می‌گوید

    از وقتی تو گرونی دیوار داره فعالیت میکنه و اومده بخش ملک و زمین همینجوری داره میره بالا . همه املاکی ها نرخشون شده قیمت های دیوار . واقعا دیوار باید منتظر عذاب باشه . چرا که خونه ۴ ماه پیش که میخواستیم ۱۰۰ تومن بخریم . راحت شده ۲۵۰ تومن و همینجوری باز داره بالاتر و دیگه توان خرید نداریم. یکی صدای منو برسونه به مدیر دیوار . بلکه مسدود کنه آگهی های بخش فروش خونه رو تا هی قیمت ها بالاتر نره

  5. شیرین راد می‌گوید

    متاسفانه بنگاه ها برای این مورد هزینه ای سنگین دریافت می کنند ! کاش میشد رایگان انجام میدادن

    1. نادر می‌گوید

      سلام .دفاتر مشاورین املاک هیچ وجهی نباید بابت کد رهگیری دریافت کنند

  6. باران می‌گوید

    دمتون گرم اگه اجرابشه

  7. فاطمه موسویان می‌گوید

    سلام خسته نباشید ، من یه خونه اجاره کردم ، میخواستم کد رهگیری را از بنگاه دار بگیرم که متاسفانه این کار را برام انجام نمیدهد ، حتی حاضر شدم که هر مبلغی که مد نظرش هست را هم پرداخت کنم ، اما زیر بار نرفت و با گفتن اینکه اگر برای شما این کار را انجام بده برای من مالیات میاد و به بانگاه من خسارت وارد میشه تلاش میکردم که از این کار صرف نظر کنم ، میخواستم بپرسم راهی هست که خودم بدون کمک بنگاه دار کد رهگیری را بگیرم ،. ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر قولنامه به‌تازگی انجام شده است، مشاور املاک موظف است برای کد رهگیری اقدام کند. پیشنهاد می‌کنم برای فرایندهای معامله ملک، حتما با مشاوران املاک مجاز همکاری کنید.

    2. بنان می‌گوید

      سلام هیچ هزینه‌ای برای اوشون نداره دروغ داره میگه حواستونو خیلی جمع کنید مدارک را بهش ندهید شاید پروانش قلابی باشه و اجازه ندهید از مدارک ملک و خودتان عکسی بگیرد در پناه حق

    3. نادر می‌گوید

      سلام
      خهت گرفتن کد رهگیری هیچ گونه هینه ای برای دفتر املاک نداره
      شما جهت پیگیری به اتحادیه مشاورین املاک مراجعه کنید

  8. fazli می‌گوید

    آیا می توان برای ملک قولنامه ای که قبلا بدون کد رهگیری قولنامه شده است، کد رهگیری دریافت نمود؟

    1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

      بله می‌توانید با مراجعه به آژانس املاک مجاز و ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، برای دریافت کد رهگیری اقدام کنید.

  9. املاک *** می‌گوید

    املاک *** (به‌خاطر ذکر نام کسب‌وکار، حذف شد)
    آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه)
    همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.
    (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در ۲ حالت ۱- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده ۲۷ در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.))

    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    ۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    ۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    ۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز

    از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام ۱-کد رهگیری و کد ملی
    ۲- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه ۱۱۰۲۰۳۰۰۱

    مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام

    ۱ – اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
    ۲ – اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
    ۳- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir )
    ۴- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
    ۵ -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
    ۶- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک

    *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)
    و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید .
    املاک ***
    ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک

    خلاصه قبلا به خاطر این که قانونی درباری الزام کد رهگیری وجود نداشت دیوان عدالت اداری از الزامی قبول نکرد ولی با قانوین جدید کد رهگیری برای تمام قرار دادا های ملکی الزامی است و آینده نزدیک کسانی که قرار داد های بدون کد رهگیری تنظیم می کنند مانند مشاور املاک باید تمام قرار داد دست نویس ثبت سیستمی کتتد و جریمه بدهند و افرادری هم که به عنوان خریدار و فروشند و یا موجر و مستاجر بدون داشتن قرار داد با کد رهگیری نمی توانند در مراجع قضایی و سازمانهای دولتی و… درخواست خود را انجام دهند و به کارهای ملکی خود رسیدگی کنند.
    حتما در تمام موارد کدر رهگیری دریافت نماید ان هم با مشخصات دقیق و نزد افراد صاحب دانش کافی تا در مواقع لزوم به راحتی به حق و حقوق خود برسید.

    سلام
    املاک ***
    بحث قیمت گذاری ملک کار بسیار سختی است حتی بهترین مشاور املاک و کارشناسان رسمی با اطمسنان ۱۰۰ درصد قیمت ملک شما را مشخص نمی کنند ولی معمولا بهترین روش برای املاک با قیمت بیشتر از یک میلیارد استفاده از مشاورین املاک صاحب دانش و تخصص کافی است و از این افراد درخواست کارشناس و یا در اصطلاح قیمت نامه کنید چه در خرید و چه در فروش ملک تا با قیمت بروز هم خرید کنید و هم بفروشید تا بعد متضرر نشوید هزینه چنین خدماتی معمولا ۱ درصد می باشد و مدت زمان کمتر از یک هفته می باشد تا قیمت دقیق ملک شما بدست بیاد.
    خلاصه معمولا افراد کمی از موضوع مطلع هستند و از این روش استفاده می کنند.
    امیدوار مطالب مفید باشد.

  10. سارا باوفا می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من یک سوالی داشتم از خدمتتون میشه لطفا راهنمایی کنید.
    من برای ثبت نام دریافت وام ودیعه مسکن نیاز ب قولنامه کد رهگیری دار دارم ولی متاسفانه صاحبخانه من با دریافت قولنامه کد رهگیری دار بشدت مخالفه و این کار رو نمیکنه من میخواستم بدونم راهی هست ک من بتونم قولنامه کد رهگیری دار بگیرم یا میشه شکایت کرد از صاحبخانه؟؟؟؟لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

      سلام و عرض وقت بخیر
      پیشنهاد می‌کنم این مشکل رو با مشورت مشاور املاکی که در نوشتن قولنامه همکاری کردن، برطرف کنید.

  11. محمد می‌گوید

    سلام، خسته نباشید،
    مستأجر ما بدون هماهنگی ما رفته قرارداد جدید نوشته و به جای ما هم امضا کرده و کد رهگیری گرفته که بره باهاش وام بگیره. ما از کجا می‌تونیم متوجه بشیم این کد رهگیری چنده؟

  12. رضا می‌گوید

    با سلام و درود فراوان
    بنده موجر هستم میخواستم سوال کنم برای جلوگیری از اذیت های احتمالی مستاجر، آیا برای اجاره اماکن تجاری مثل اجاره مغازه هم اخذ کد رهگیری لازم است و یا برای املاک مسکونی فقط توصیه میشه؟ با تشکر

  13. احمد می‌گوید

    سلام.آیا در دریافت کد رهگیری برای مبایعه نامه، تاریخ عقد قرارداد و تاریخ ثبت قرارداد میتواند فاصله زمانی ۲ یا ۳ ساله داشته باشد؟
    الزاما در زمان عقد قرارداد باید کد رهگیری داده شود و یا می توان در زمانهای بعد از عقد قرارداد این کد رهگیری را اخذ نمود؟
    در صورتی که کدپستی، تاریخ ساخت، پلاک و نوع اسکلت در مبایعه نامه اشتباه باشد، اثر قانونی آن کاهش می یابد؟

  14. Zahra می‌گوید

    سلام من حدودا دو هفته س که ملکی رو قولنامه کردم ولی مشاور املاکی بهم کد پیگیری نمیده هر روز یه بهونه میاره(البته باید بگم که مبلغ کمیسیون رو واریز کردم) . لطفا راهنمایی بفرمایید .ممنونم

  15. سمیرا می‌گوید

    من با کسی خونه مشترک خریدم طرف مقابل خونه را اجاره داده چطور میشه استعلام کرد اجاره نامه به نام خودش تنظیم کرده است ایا میشه کد رهگیری را پیگیری کرد

  16. محسن می‌گوید

    سلام. من مستاجرم، برای کد رهگیری رفتم بنگاه و ایشون بعد از اقدام برای گرفتن کد گفت که سامانه میگه قبلا برای کد رهگیری اقدام شده و الآن ما نمیتونیم کد رهگیری به نام شما بگیریم. می خواستم راهنمایی کنید که چطور میشه این مشکل رو رفع کرد و آیا میشه کد رهگیری رو بازیابی کرد یا اینکه چطور بفهمیم که چه کسی برای این کد اقدام کرده.

  17. فرزاد می‌گوید

    باعرض سلام و خسته نباشید.
    من منزل مسکونی ام را اجاره دادم در سامانه ثبت معاملات املاک اطلاعات ملک ام را بنگاه املاک سهوا اشتباه نوشته است میخواستم بدونم می تونم اطلاعات این قرارداد را در سامانه ثبت املاک ویرایش کنم یا نه؟ و اینکه که اگر قابلیت ویرایش نداره بعدا به علت ملک اشتباهی که به نامم ثبت شده مشکل برام ایجاد نشه و مالیات واسم نبُرن. این قضیه نگرانم کرده است خواهشا راهنمایی ام کنید.
    خیلی ممنون از لطفتون .

  18. مهندس ظفریاری می‌گوید

    ۲- چرا باید قرار داد مبایعه نامه و اجاره نامه با کد رهگیری و سیستمی تنظیم کرد ؟؟؟ الف – بیشتر کلاهبرداری ملکی و سوء استفاده های مالی ازنوع قراردادهای دستی با دفاتر املاک قلابی است ،چرا که قابلیت دستکاری دارد و انکار از تنظیم قرارداد و در نتیجه وقتی رد و اثری از کلاهبردار نباشد پیگیری سخت میباشد ، بیشتر چنین قرارداهای رو املاک بدون جواز و شبهه املاک و گاهی هم املاک مجوزدار برای فرار از مسئولیت حقوق املاک این روش انتخاب میکند ( مثلا در تنظیم قرار داد مشکل دار مهر و امضا نمی زنند)و ریسک قرار داد قبول نمی کنند وحتی گاهی مهرو امضاء الکی میزنند تا اثبات نشود و همه چیز منکر شوند تاهیچ مسئولیتی رو قبول نکنند ،بیشتر دلالان مسکن با چنین قرار دادهای ملک رو از مالک اصلی خرید کرده و با چند دست خرید و فروش باعث افزایش قیمت و به فروشنده واقعی بیشتر میفروشند،ج- تعداد امضاء و اثر انگشت طرفین قرار داد با قولنامه دستی ۳ است و در قولنامه با کدرهگیری ۱۲ برگ خود دوتا مدارک هویتی و مالکیتی در مجموعه ۱۴ امضاء و اثر انگشت میباشد که در زمان بروز مشکل راحت تر و سریع تر کارشناسی خط و اصالت تشخیص می دهد ،د- استعلام هویت مدارک کارت ملی و شناسنامه و.. درسیستم انجام میشود با کدملی تاریخ تولد و سریال حتی برای اتباع هم با کارت اقامت وپاسپورت (که مدارک و مشخصات واقعی است) ، قابلیت استعلام انلاین متن قرار داد ثبت شده با کد رهگیری از تمام جهان دارد بامراجعه به سامانه و کد ملی و کد رهگیری ، مهم ترین نکته بعد از تنظیم قرار داد اس ام اس کدرهگیری قرار داد به شماره هماه طرفین قرار داد ارسال میشود همان زمان و شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد وجود دارد و نمی تواند منکر تنظیم قرار داد شود پس دقت بیشتری میکند و در زمان نیاز می توان به راحتی با ایشان تماس گرفت از طریق شماره صنفی حتی تاریخ اعتبار جوازکسب ادرس و عکس مشاور قابل مشاهد است ، و نکته پایان امروز برای تنظیم چنین قراردادهای متاسفانه کافی نت ها و افرادی بدون رعایت موارد فوق در حال تنظیم چنین قرار دادهای هستند با قیمت های کمتر به هیچ عنوان چنین قرار دادهای رو تنظیم نکنید چرا که در آیند و زمان مشکل نمی تواند کاری بکند چون از موضوع و نحوه تنظیم آن دروحله اول خبر نداشته و دقت کافی هم در تنظیم قرارداد نداشته است در نتجه اثبات سخت است.

  19. یوسف شادیان می‌گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید الان من میخوام خونه اجاره کنم املاک میگه چند روز طول میکشه کد رهگیری بگیرم وقتی که من قرارداد رو امضا میکنم و چک رو میدم به صاحب خونه دیگه چه فایده ای داره کد رهگیری رو چند روز بعد بگیرم ممکنه خونه مشکل داشته باشه یا … مگه نباید همون لحظه حین قرارداد کد رهگیری بگیره؟ سوال اصلی من اینه چقدر طول میکشه کد رهگیری رو املاکی بگیره و به ما بده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.