هرآنچه باید درباره محله گیشا (کوی نصر) و شرایط سکونت در آن بدانید

0

محله‌ای که در آن می‌توان خیابان‌هایی طویل با کوچه‌های موازی در دو سمت خیابان همراه با سراشیبی تند پیدا کرد، جایی جز محله گیشا نیست. محله‌ای که در منطقهٔ ۲ شهرداری تهران قرار دارد و در نزدیکی آن سه اتوبان چمران، حکیم و شیخ فضل‌الله نوری قرار گرفته است. این محله دارای ۴ شاخصه است که هویت آن را تشکیل می‌دهد. برج میلاد، پل گیشا، پاساژ نصر و بوستان گفتگو این شاخصه‌ها هستند. محله گیشا که نام کنونی آن کوی نصر است از طریق خط ۷ مترو، ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس و اتوبوس‌های میدان انقلاب و میدان ولیعصر قابل دسترسی است. از ویژگی‌های بارز این محله می‌توان وجود امکانات مناسب رفاهی، درمانی، خدماتی و تفریحی را برشمرد. در ادامه این مطلب بیشتر با این محله و شرایط سکونت در آن آشنا می‌شوید.

محله گیشا کجاست؟

گیشا محله‌ای در غرب تهران واقع در منطقهٔ ۲ شهرداری بوده که با محله‌های شهرک قدس، مرزداران شرقی و شهرآرا همسایه است. ویژگی منحصر به فرد این محله که به‌نام کوی نصر هم شناخته می‌شود، وجود خیابان‌هایی با سراشیبی زیاد است. خیابان‌هایی که هر یک، عددی را تا شمارهٔ ۴۱ به خود اختصاص داده‌اند.

سمت راست خیابان اصلی گیشا کوچه‌هایی با اعداد زوج و نوساز است که به پارک گفتگو منتهی می‌شود. سمت چپ هم کوچه‌هایی با اعداد فرد دارد که بیشتر خانه‌های ویلایی در آن‌ها ساخته شده‌اند.

مسیر به سمت محله گیشا

این محله چهار عنصر اصلی دارد:

  • برج میلاد
  • پارک گفتگو
  • پاساژ نصر
  • پل گیشا

تهرانی‌ها گیشا را یکی از اصیل‌ترین محله‌های شهر می‌دانند. اصالتی که پل قدیمی گیشا آن را به گذشته و دوران پهلوی وصل می‌کند.

موقعیت ممتاز محله، دسترسی آن به اتوبان‌های اصلی شهر است. در شمال این محله اتوبان حکیم، در شرق آن اتوبان چمران، در غرب اتوبان شیخ فضل الله نوری و در جنوب آن بزرگراه جلال آل احمد قرار گرفته است. به دلیل همین دسترسی، سکونت و زندگی در گیشا و کوچه پس کوچه‌های آن موج می‌زند.

بعضی از خانه‌های این محله همچنان حالت ویلایی خود را حفظ کرده و نمای سنگ سفید با پنچره‌های بلند دارد. اما بیشتر خانه‌های این محله نوساز بوده و اغلب بین ۴ تا ۵ طبقه ساخته شده‌اند. به همین دلیل در محله شاهد آژانس های املاک زیادی هستیم که نشان از رشد و رونق خرید و فروش دارد.

آگهی‌های فروش آپارتمان گیشا در دیوار

نقشهٔ محله گیشا

اگر قصد سکونت در محلهٔ گیشا (کوی نصر) را دارید، در نقشهٔ زیر می‌توانید موقعیت دقیق این محله و خیابان‌های موازی آن را مشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این محله خیابان‌های شطرنجی منظمی دارد که بیشتر آن‌ها به ابتدا و انتهای گیشا منتهی می‌شود. مهمترین چهارراه این محله نیز چهارراه شهید علیائی است که دسترسی آسانی به بوستان گفتگو دارد.

تاریخچه محله گیشا

محلهٔ گیشا سرگذشت بسیار شنیدنی و زیبایی دارد. این محله در قدیم زمین‌های بایری بوده که در زمان پهلوی سربازان پادگان جمشیدآباد برای تمرین تیراندازی به آنجا می‌رفتند. در واقع محله گیشا میدان تیر ارتش بوده است. این میدان تیر در ابتدا وقف آستان قدس بود. به همین دلیل در زمانی که شهر تهران مسیر گسترش و بزرگ شدن را پیش گرفته بود، خبری از ساخت‌وساز در آن مشاهده نمی‌شد. در زمان رضاشاه زمین‌های این محدوده که به پایین تپه شهرت داشت، جزو اراضی خالصه (املاک دولتی و حکومتی) محسوب می‌شد.

پس از آن در دههٔ ۱۳۳۰ شمسی دو شریک تجاری به نام‌های کی‌نژاد و شاپوریان یک شرکت عمرانی-ساختمانی به نام کی‌شا راه‌اندازی کرده و کار ساخت خانه برای کارکنان راه‌آهن را در این محله شروع کردند. در نتیجه به تدریج تمامی زمین‌های خالی این محله که در تملک ارتش بود، توسط این دو شریک خریداری و تبدیل به خانه شد.

می‌توان گفت شروع تبدیل شدن تپه‌های بایر به محله گیشا از سال ۱۳۳۰ بوده است. کی‌نژاد و شاپوریان، سازه‌ها و آپارتمان‌هایی که در این مکان ساخته بودند را کیشا (حروف اول نام‌خانوادگی دو شریک) نامیدند. به تدریج نام آن به گیشا تغییر کرد و اکنون این محله به گیشا معروف است. البته در سال‌های کنونی نام این محله به کوی نصر تغییر پیدا کرد، اما هنوز هم اکثر ساکنان و تهرانی‌ها نام گیشا را ترجیح می‌دهند.

محله گیشا

پل گیشا تهران کجاست؟ تاریخچه شریان حیاتی محله

از جمله جاذبه‌های دیدنی و تاریخی محله گیشا، پل گیشا است. این پل زمانی در جنوبی‌ترین بخش محله در بزرگراه جلال آل احمد قرار داشت، اما اکنون اثری از آن نیست. به گفته برخی منابع، رفت‌وآمد روی پل گیشا تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت، اما پس از آن، پل به‌طور کامل جمع‌آوری شد. این پل در سال ۱۳۵۳ به دستور شهردار وقت آن زمان، غلامرضا نیک‌پی، توسط شرکتی بلژیکی ساخته شد. هدف از ساخت پل گیشا، میزبانی تهران برای برگزاری هفتمین دورهٔ بازی‌های آسیایی و دستیابی آسان ورزشکاران و تماشاگران به ورزشگاه آزادی بود.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی این محله مدرسهٔ ناشنوایان نیمروز است. این مدرسه در سال ۱۳۴۴ شمسی به نام محمود پاک‌نژاد ساخته شد. خوشبختانه این مدرسه همچنان پابرجا و مشغول خدمت‌رسانی است. مجتمع آموزشی نیمروز در خیابان ۱۷ غربی، محله گیشا قرار دارد. جالب است بدانید در این محله نام‌آوران زیادی زندگی ‌کرده‌اند، از جملهٔ آن‌ها شاعر معاصر، سهراب سپهری است. این شاعر در خیابان ۲۴ محله گیشا که به نام شهید مقصودی شناخته می‌شود، ساکن بود. همچنین استاد جلیل شهناز از دیگر اهالی این محل بود.

امکانات محلی

گیشا یکی از بهترین محله‌ها برای سکونت است. از چهارراه علیائی به سمت پایین، جایی است که بیشتر مغازه‌ها و پاساژ‌های این محله قرار گرفته‌اند.

  • پاساژ نصر
    • معروف‌ترین پاساژ گیشا، پاساژ نصر نام دارد. پاساژی طویل و دو طبقه که بیشتر پوشاک، ساعت و جواهرات در آن به فروش می‌رسد. طبقهٔ پایین این پاساژ نیز همین کاربری را دارد و چند مغازهٔ ملزومات موبایل و وسایل خانه به آن اضافه شده است. بخش جذاب و خوش عطر و بوی این پاساژ درست در طبقهٔ پایین در اصلی آن قرار دارد. جایی که چندین رستوران با غذاهای سرخ‌کردنی و خوش طعم دارد. این رستوران‌ها انواع قارچ سوخاری، مرغ‌سوخاری، سوسیس و سیب‌زمینی سوخاری را تحویل مشتری می‌دهند. کافی است سری به طبقهٔ همکف پاساژ نصر بزنید و از هیاهوی فروشندگان لذت ببرید.
  • رستوران‌ها
    • در این محله چندین رستوران معروف مانند فلورانس و یک سفره‌خانهٔ سنتی به نام شب‌های گیشا اوقات خوشی را برای ساکنان محلی فراهم می‌کنند.
  • بوستان‌ها
    • پارک گفتگو مهم‌ترین بوستان این محله محسوب می‌شود. البته در محله گیشا، علاوه بر پارک گفتگو که محل برگزاری نمایشگاه گل و گیاه است، بوستان دیگری به نام بوستان ورزش هم قرار دارد. در مجموع بوستان گفتگو وسعت بیشتری دارد و امکانات آن کامل‌تر است. از جمله این امکانات زمین اسکیت، میز پینگ‌پنگ، وسایل ورزشی بزرگسال، زمین بازی کودکان و مسجد زیبای این پارک هستند.
  • مراکز درمانی، خدماتی و مذهی
    • درمانگاه شبانه‌روزی گیشا
    • خانهٔ کتاب تهران
    • خانهٔ سلامت محلهٔ کوی نصر
    • داروخانه‌های آنیستون، دکتر ژیلا، حامد مسعودی، دکتر جودی
    • مسجد امام حسین
    • مسجد جعفری
  • امکانات دیگر
    • ناگفته نماند که در این محل، شیرینی‌فروشی جدید و مدرن میلاوه با کیک‌های آبرنگی و زیبایش طرفداران زیادی دارد. نان گل‌چین این محله نیز با پخت نان‌های خانگی و خوش‌طعم، جزو پاتوق‌های خرید محله محسوب می‌شود. به تازگی نیز نان سحر شعبهٔ بزرگی در منطقه دایر کرده و شرایط برای دسترسی به مواد خوراکی در این محله آسان‌تر از گذشته شده است.

نمای برج میلاد ار گیشا

حمل‌ونقل عمومی گیشا

محله گیشا این روزها به لطف خط ۷ متروی تهران و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس، قابلیت دسترسی خوبی پیدا کرده است. همچنین اتوبوس‌های کوی نصر-انقلاب اسلامی و کوی نصر- میدان ولیعصر (عج) ساکنان این محله را به دو میدان اصلی شهر در مرکز پایتخت می‌رسانند. ویژگی ممتاز این اتوبوس‌ها، حرکت آن‌ها تا بالاترین خیابان محله گیشا است. به همین دلیل ساکنان نیازی به طی کردن این مسیر سربالایی با پای پیاده ندارند.

در ابتدای محله گیشا در نزدیکی بزرگراه جلال آل احمد، تاکسی‌های خطی به منظور حرکت به سمت انتهای گیشا دیده می‌شوند. به طوری کلی نیاز افراد به تاکسی‌های خطی در این محله بیشتر احساس می‌شود.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید

گالری عکس گیشا

در آلبوم زیر نماهایی از محله مرکزی تهران و مکان‌های مهم آن مشاهده می‌کنید. همان‌ظور که می‌بینید، جذاب‌ترین نمای گیشا را می‌توان تصویر برج میلاد در کنار ساختمان‌های ریز و درشت دیگر دانست.

قیمت مسکن و آپارتمان در محله گیشا

قیمت آپارتمان در گیشا در کوچه‌های زوج و فرد آن تقریباً یکسان است. برای افرادی که قصد خرید خانه در نزدیکی پارک گفتگو با پنجره‌های مشرف به آن را دارند، قیمت آپارتمان کمی بالاتر خواهد بود. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که این محله میانگین قیمت بالاتری نسبت به محله‌های مرکزی شهر دارد.

به طوری کلی قیمت آپارتمان در گیشا (تیر ۱۴۰۰) بین متری ۵۰ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان است. در این محل خانه‌های نوساز زیادی وجود دارد. به همین دلیل شغل مشاور املاک جزو مشاغل پرطرفدار گیشا محسوب می‌شود. افرادی که قصد سکونت در این محله را دارند، می‌توانند با مراجعه به آژانس‌های املاک محله یا سایت‌های ثبت آگهی مانند دیوار، آگهی‌های ثبت شده در این محل را مشاهدهٔ کنند. درنهایت خرید آپارتمان گیشا از دیوار پیشنهادی سریع و آسان برای مشاهده آگهی‌های به‌روزتر و ارتباط با مشاوران حرفه‌ای است.

همه آگهی‌های فروش مسکونی گیشا در دیوار

خیابان‌های مهم محله

محله گیشا محله‌ای بوده که تمامی خیابان‌‌های آن مهم است. برای سکونت معمولاً بالاتر از چهارراه علیائی به دلیل دوری از شلوغی و ترافیکِ مراکز خرید، مناسب‌تر خواهد بود. خانه‌هایی که در سمت شرقی این خیابان در نزدیکی پارک گفتگو قرار دارند، معمولاً قیمت بالایی دارند؛ اما مکان مناسب برای پارک ماشین در آن‌ها به سختی پیدا می‌شود. در صورتی که در کوچه‌های سمت غربی گیشا این مشکل کمتر وجود دارد.

به طور کلی مسیرهای عبور و مرور زیر، جزو خیابان‌های مهم و پرتردد این محله محسوب می‌شوند.

  • چهارراه علیائی
  • خیابان فاضل
  • خیابان بلوچستان

یکی از زیباترین خیابان‌های این محله نیز خیابان عارف نظری و نادری‌نیا است. در این دو خیابان که در سمت شرقی گیشا قرار گرفته، شما می‌توانید نمایی کامل و زیبا از برج میلاد را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.