گزارش تغییرات نرخ اجاره ویلا در آگهی‌های دیوار مازندران و گیلان (دی ۱۴۰۰)

گزارش اختصاصی به قلم امیر داداشی

0

اجاره ویلا در شمال ایران روندی متفاوت‌تر از هر منطقه دیگری دارد. اصولا در بازار اجاره مسکن این متغیرهای ماهانه هستند که شرایط را تعیین می‌کنند، اما برای بررسی بازار اجاره گیلان و مازندران باید به سراغ متغیرهای روزانه رفت. حال در روزهای سرد و بدون تعطیلی دی ماه چه تغییراتی در قیمت اجاره ویلای گیلان و مازندران در آگهی‌های دیوار به وجود آمده است؟

به گزارش بلاگ دیوار، افزایش جمعیت هر شهری عاملی برای افزایش قیمت و اجاره مسکن در آن منطقه به حساب می‌آید. اما در شمال ایران شرایط متفاوت‌تری حاکم است. تفاوتی ندارد که جمعیت شهر روند صعودی داشته باشد یا نزولی. صاحبان آپارتمان، خانه و ویلا می‌دانند که صنعت گردشگری است که نوسان قیمت اجاره را در این منطقه تعیین می‌کند.

هر چه مسافران بیشتری در شهرهای شمالی حضور داشته باشند، قیمت‌ها نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد. از این رو، هر روز قیمت جدیدی بر بازار حاکم می‌شود.

به‌عنوان مثال ممکن است در دهه اول خرداد هر سال صاحبان ویلا در گیلان و مازندران بیشترین کشش را در تعیین قیمت اجاره نشان دهند. اما در دهه دوم کوچک‌ترین نرمشی در چانه‌زنی‌ها از خود نشان نمی‌دهند.

در واقع بازار اجاره ویلا در شمال می‌تواند بهترین مثال برای توضیح تبعیت بازار از عرضه و تقاضا در کلاس‌های آموزشی باشد.

دلیل تغییرات قیمت در آگهی‌ها

در حالی که در تعطیلات تابستان یا عید نوروز گاه مسافران ویلایی برای اجاره‌کردن پیدا نمی‌کنند و ویلاداران عنان بازار را در دست می‌گیرند، در روزهای سرد دی یا بهمن این مسافران هستند که مبلغ اجاره روزانه ویلا را در گیلان و مازندران تعیین می‌کنند.

البته از تاثیر قیمت معاملات بر بازار اجاره هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت. ویلاهای شمال که همواره محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری ملکی شناخته می‌شوند، طی یک سال اخیر به اوج رشد رسیدند.

بررسی آگهی‌های دیوار نشان می‌دهد طی یک سال اخیر قیمت ویلا در آگهی‌های برخی شهرها تا بیش از ۱۰۰ درصد هم افزایش داشته است. در نتیجه عجیب نیست که اکنون در بازار اجاره ویلای شهرهای شمالی شاهد ثبت رشدهای بالغ بر ۱۰۰ درصدی باشیم.

با این حال به دلیل سردی هوای دی و البته نداشتن ایام تعطیل، روند عمومی اجاره روزانه ویلا در شهرهای شمالی نزولی بوده است. چنان‌که صاحبان ویلا در این شهر برای میزبانی از معدود مسافران حاضر چاره‌ای جز ارائه تخفیف‌های ویژه نداشتند.

طی دی ماه چنان رکودی در بازار اجاره ویلای گیلان و مازندران حاکم بود که بسیاری از شهرها به حدنصاب مورد نیاز برای بررسی آگهی‌های دیوار نرسیدند.

تنها در ۱۱ شهر تعداد آگهی قابل‌توجهی به ثبت رسید که نرخ اجاره در آن‌ها به‌طور میانگین ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت در آگهی‌های دیوار مازندران

بازار اجاره روزانه ویلا در مازندران طی دی ماه در آگهی‌های دیوار رونق بیشتری داشت. چنان‌که ۸ شهر در فهرست پرآگهی‌ترین‌های دیوار در این ماه قرار دارند.

در این ۸ شهر مبلغ اجاره روزانه ویلا ۲.۹ درصد کاهش داشت. به جز نور، رامسر و چالوس باقی شهرها نتوانسته‌اند در مقابل رکود بازار اجاره روزانه ویلا ایستادگی کنند.

چالوس به‌رغم مقاومتی که نشان داده، اما صاحبان ویلا در آن موفق به بالابردن اجاره‌بهای ویلا هم نشده‌اند تا عدد صفر را مقابل نرخ رشد آن ببینیم. البته این شهر نسبت به سایر شهرها مسافرپذیری کمتری دارد و در روزهای سرد سال هم از لحاظ آب‌وهوایی شرایط متفاوت‌تری را نسبت به سایر شهرهای شمالی تجربه می‌کند.

جدیدترین آگهی‌های اجاره روزانه ویلا در مازندران

رامسر را شاید بتوان لوکس‌ترین و مسافرپذیرترین شهر مازندران معرفی کرد. به همین دلیل معمولا در بررسی‌های ماهانه شاهد رشد قیمت اجاره ویلا در این شهر هستیم. در دی ماه نیز صاحبان ویلای رامسر این روند را حفظ کردند تا متوسط اجاره روزانه یک ویلای ۳۰۰ متری در این شهر به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برسد. رامسر پس از نوشهر گران‌ترین ویلاهای اجاره‌ای را در خود جای داده است.

در سوی مقابل، نور که پس از محمودآباد ارزان‌ترین ویلاهای اجاره‌ای را دارد، رکورددار رشد قیمت اجاره ویلا در شمال در آگهی‌های دیوار به حساب می‌آید.

با توجه به شرایط مذکور می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که علاوه بر مولفه‌هایی نظیر لوکس و مدرن بودن که قیمت اجاره ویلا در رامسر را افزایش داده‌اند، بهای پایین اجاره نیز متغیری مهم در تصمیم‌گیری صاحبان ویلا در ثبت آگهی دیوار طی دی ماه داشته است. بر همین اساس شاهد رشد ۸.۶ درصدی قیمت اجاره ویلا در نور هستیم.

تحولات قیمت اجاره ویلا در آگهی‌های دیوار مازندران

اجاره روزانه یک ویلای ۳۰۰ متری (تومان)

شهردی ۱۳۹۹آذر ۱۴۰۰دی ۱۴۰۰درصد تغییر دی ۱۴۰۰ نسبت به آذردرصد تغییر دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹
بابلسر۷۲۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰۱,۰۸۰,۰۰۰۱۰-۵۰
تنکابن۸۷۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰۱,۱۴۰,۰۰۰۵-۳۱
رامسر۹۳۰,۰۰۰۱,۲۹۰,۰۰۰۱,۳۲۰,۰۰۰۲.۳۴۱.۹
فریدون‌کنار۸۱۰,۰۰۰۱,۳۵۰,۰۰۰۱,۲۶۰,۰۰۰۶.۷-۵۵.۶
محمودآباد۹۳۰,۰۰۰۱,۰۲۰,۰۰۰۹۹۰,۰۰۰۲.۹-۶.۵
نور۹۳۰,۰۰۰۱,۰۵۰,۰۰۰۱,۱۴۰,۰۰۰۸.۶۲۲.۶
نوشهر۷۵۰,۰۰۰۱,۶۵۰,۰۰۰۱,۵۰۰,۰۰۰۹.۱-۱۰۰
چالوس۶۹۰,۰۰۰۱,۲۳۰,۰۰۰۱,۲۳۰,۰۰۰۰۷۸.۳

تغییرات قیمت در آگهی‌های دیوار گیلان

آن‌طور که از اطلاعات دیوار مشخص است، عرضه و تقاضای اجاره ویلا در روزهای سرد زمستان کاملا از رونق می‌افتد. چنان‌که تنها سه شهر از این استان طی دی ماه حدنصاب مورد محاسبه دیوار را ثبت کرده‌اند.

در بندر انزلی و فومن صاحبان ویلا حاضر شده‌اند در اولین ماه زمستان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت‌های خود را کاهش دهند و آن را در دیوار آگهی کنند.

جدیدترین آگهی‌های اجاره روزانه ویلا در گیلان

صاحبان ویلا در نوشهر به‌رغم اینکه از قیمت‎های آذر ماه حدود ۱۰ درصد کوتاه آمده‌اند، در یک سال اخیر بیش از ۱۱۵ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

ماسال اما شهری است که با آب‌وهوا و طبیعت بکر خود، در زمستان هم مشتریان پر و پا قرص خود را دارد و جزو شهرهای مسافرپذیر زمستانی محسوب می‌شود. صاحبان ویلا در این شهر نیز با علم به این موضوع رفتار متفاوت‌تری نسبت به هم‌استانی‌های خود داشته‌اند. چنان‌که با ثبت رشد حدود هفت درصدی، پس از نور بیشترین رشد قیمت اجاره روزانه ویلا را در آگهی‌های دیوار شمال کشور به ثبت رسانده‌اند. 

تحولات قیمت اجاره ویلا در آگهی‌های دیوار گیلان طی دی ۱۴۰۰

اجاره روزانه یک ویلای ۳۰۰ متری (تومان)

شهردی ۱۳۹۹آذر ۱۴۰۰دی ۱۴۰۰درصد تغییر دی ۱۴۰۰ نسبت به آذردرصد تغییر دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۱۳۹۹
بندر انزلی۸۱۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰۱,۰۲۰,۰۰۰۱۵-۲۵.۹
فومن۳۹۰,۰۰۰۹۳۰,۰۰۰۸۴۰,۰۰۰۹.۷-۱۱۵.۴
ماسال۵۷۰,۰۰۰۸۷۰,۰۰۰۹۳۰,۰۰۰۶.۹۶۳.۲

تمدید امیدواری‌ها برای بازگشت رونق

گرچه همواره از روزهای پایانی بهمن رونق نسبی به بازار اجاره ویلا به شمال کشور بازمی‌گردد، اما به نظر می‌رسد، کرونا برای سومین سال پیاپی بازار پایان سال صاحبان ویلا را در این شهرها تحت تاثیر قرار دهد.

پس از واکسیناسیون عمومی که ویلاداران شمال به جبران رکود سال‌های گذشته امیدوار شده بودند، فراگیری امیکرون و ورود به پیک ششم کرونا تمام معادلات را برهم ریخت.

انفعال دوباره در مقابله با فراگیری سویه جدید باعث شده تا برخی اوج این موج را عید نوروز پیش‌بینی کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد نمودار قیمت اجاره ویلا در شمال حداقل تا پایان سال نزولی بماند. از این رو ویلاداران شمال باید حس امیدواری خود را حداقل تا شروع تابستان تمدید کنند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.